Boekrecensie: The Real Thing, Jewellery and Objects

 
17 september 2021
initiatiefnemer hedendaagsesieraden.nl en coördinator verwervingsprocedure in het Rijksmuseum

The Real Thing, Jewellery and Objects by Kim Buck is een monografie door Jorunn Veiteberg over het werk van sieraadontwerper Kim Buck. De publicatie is drietalig: Deens, Engels en Chinees en is een vervolg op een eerste monografie die verscheen in 2007.

Puffed Up Rings in Colour, 2012 Finger rings, powder-coated fi ne silver © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

Op het eerste gezicht: puff

Op de kaft drie gouden puffringen, varianten op het concept van de solitair ring: dat begint al goed. Voor mij verleiding ten top. Jaren geleden zag ik een enorme hoeveelheid van deze ringen in allerlei bonte kleuren in een kleine vitrine in een binnenmuur van Galerie Pont & Plas in Gent (België) en het spijt me nog steeds dat ik toen niet heb toegeslagen. Ik vond ze magisch in hun bonte hoeveelheid kleuren en vormen, supergrappig bovendien.

Out of Focus, 2019 Finger rings, silver and 18 karat gold © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

Als puber in de jaren tachtig had ik lol om het idee van een opblaasbare videorecorder. Het zou geweldig zijn dat idee nu in de vorm van een ring van Buck bij me te dragen. Maar ik dwaal af, al is dat vermoedelijk precies de bedoeling: Buck zet de beschouwer aan tot nadenken en het wisselen van perspectief, niets is vanzelfsprekend.

Terug naar de eerste indruk: de vormgeving van het boek oogt fris en stoer. Ook hier een knipoog, want de teksten staan dicht op een gele rand rond de pagina's en de gele balkjes vallen half over tussenkopjes: conventies en perceptie worden ook in de vormgeving op de proef gesteld.

Loves Me, Loves Me Not, 2007 Brooch, manipulated Georg Jensen brooch, gilded silver with enamel, 4.4 cm © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Anders Sune Berg.

Sieraden in het dagelijks leven gedragen temidden van wasgoed en vaat

Naast de geïsoleerd gefotografeerde sieraden bevat de catalogus ook een serie van 16 verschillende mensen die een sieraad van Buck dragen in een huiselijke omgeving: in de keuken of voor een kast met daarop allerlei bordspellen of in de tuin.

Ook Jorunn Veiteberg is zo gefotografeerd met een broche van een rozentak die rond ringen is gegroeid; het resultaat van een proces van jaren. De fotoportretten lijken ongekunsteld: vaat of wasgoed duikt regelmatig op in beeld. Dorthe Krogh tekende voor de fotografie en de vormgeving van het boek is verzorgd door Søren Damstedt.

Tin Can Ring and Tin Can Brooch, 2012 Metal cans with powder-coated lids with soldered-on rings or tie-tac pins © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

Conceptuele sieraden

Veiteberg beschrijft hoe Buck (een van haar persoonlijke favorieten van wie ze zelf meer dan dertig sieraden bezit) geplaatst kan worden in de jonge traditie van het conceptuele sieraad. Kort en krachtig wordt een geschiedenis geschetst van het fenomeen conceptuele kunst, zodat het oeuvre van Buck meer context krijgt.

Voor Buck speelt humor een belangrijke rol. Met zijn sieraden bevraagt hij het concept sieraad. Vaak benadrukt Buck dat arbeid het belangrijkste en meest waardevolle onderdeel is van zijn werk: de uitvoering moet technisch perfect zijn, de toegepaste technieken en de (waarde van) gebruikte materialen zijn van ondergeschikt belang.

DIY-sieraden

Verder beschrijft Veiteberg dat Buck al in 2003 een sieradenverkoopautomaat bedacht. Door een paar muntstukken in de automaat te werpen krijgt de koper een doosje met een doe-het-zelf-sieraad. De koper moet zijn sieraad zelf afmaken door het met een rietje op te blazen. Vaker vraagt Buck de medewerking van de gebruiker of drager door het sieraad als doe-het-zelf pakket te presenteren. Een andere drijfveer voor Buck om sieraden te maken is om het debat aan te zwengelen, bijvoorbeeld over materiaalgebruik, waarde, immigratie en religie. Daarnaast neemt hij graag de commerciële sieradenindustrie op de hak of onder de loupe.

Made in Denmark, 2016 Brooch, metal and artifi cial enamel, handmade paper sausage tray, sausage length 3.5 cm © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

Nationale Deense symbolen: rode worst en margrieten

Buck schuwt het gebruik van nationale symbolen niet; hij heeft verschillende sieraden ontworpen met bijvoorbeeld een margriet en ook met een rode worst, een populair en typisch Deens vleesproduct.

Een ander beschreven project van Buck is Made in China, voortvloeiend uit zijn residency in 2017 in de stad Jingdezhen (China). De stad is al meer dan 1000 jaar hét centrum van keramiek- en porseleinproductie. Buck nam zijn iconische solitair ring ook hier als uitgangspunt en gaf porseleinschilders uit de regio de opdracht de ringvorm in porselein naar eigen inzicht en voorkeur te beschilderen. De vorm van de ring van Buck kent geen traditie in China. Als eerste werden de resultaten in Beijing (China) gepresenteerd. Later volgden andere locaties.

120 Dead Oysters, 2015 Necklace, 60 white Akoya pearls and 60 black Tahiti pearls, arranged in Morse code to spell ‘120 dead oisters’ [sic], length 122 cm © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

120 Dead Oysters als bespiegeling op materiaalgebruik

In zijn werk geeft Buck voortdurend commentaar op zijn vak. Soms van binnenuit en andere keren met de blik van een buitenstaander. Steeds bevraagt hij zaken en vanzelfsprekendheden zonder zelf expliciet stelling te nemen. Veiteberg beschrijft verschillende projecten en sieraden van Buck uit de afgelopen tien jaar, waaronder de parelketting 120 Dead Oysters uit 2015. Buck verwerkte hierin 120 parels, 60 grijze en 60 witte. Hij ordende ze zodanig dat de titel in morse is te lezen. Zo verwijst hij naar de ethische keuze die aan materiaalgebruik vooraf gaat: in dit geval de brute en destructieve winning van parels.

Precious Stone, 2013 Pendant, Cambrian sandstone from the Øland area, 362.5 carats, silver, 9.5 cm © VG Bild-Kunst, Bonn 2021 for Kim Buck / Photo: Dorte Krogh.

The real thing

Ook de titel van het boek is bedoeld om concepten te bevragen: want wat is echt en wat niet? Is een gemijnde steen met certificaat echter dan een steen die ontwikkelt is in een laboratorium? Is echtheid niet besloten in het brein van de beschouwer? Buck presenteerde in 2013 echtheidscertificaten met vindplaatsen bij hangers van kiezelstenen.

Hoe dan ook: Buck stelt vragen door middel van zijn werk en hij houdt je scherp. Zijn werk mag dan conceptueel van aard zijn, het staat met beide benen op de grond, is speels en buitengewoon communicatief en humoristisch. Jammer genoeg is het werk van Buck zelden in Nederland te zien (geweest) en zijn zijn sieraden (nog) niet vertegenwoordigd in Nederlandse museale collecties. Onterecht. Gelukkig is er dit boek.

Bibliografie (selectie)

Veiteberg, J. (2021) The Real Thing, Jewellery and Objects by Kim Buck. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906129.

Deze blog is eerder gepubliceerd op Esthers eigen website www.hedendaagsesieraden.nl 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie