In gesprek met: RAVAGE

 
RAVAGE's atelier, studio, showroom en kantoor, Parijs, 1986. Foto: © Sigurd Kranendonk.
12 juni 2017
Modeantropoloog

Na een werkperiode van ruim 40 jaar vindt Museum Arnhem het tijd voor een overzichtstentoonstelling van het oeuvre van kunstenaarsduo RAVAGE. Arnold van Geuns en Clemens Rameckers zeiden dan ook ‘ja’ tegen het initiatief van het museum, waardoor hun werk nu weer in hun oude studiestad te zien is.

RAVAGE bord voor Royal Holland Servies, Frankrijk, 1988.
RAVAGE bord voor Royal Holland Servies, Frankrijk, 1988.

Het idee

Vanaf het moment dat het voorstel voor een tentoonstelling rond was, hebben Arnold en Clemens meegedacht over de totstandkoming ervan. Naar eigen zeggen bemoeien de heren zich het liefst ‘overal zélf mee […]’. Het grondidee voor de tentoonstelling ontstond tijdens een weekend brainstormen in Normandië (waar het duo woont) met Saskia Bak, Lenn Cox en Hanka van der Voet uit Arnhem.

De vormgeving is eveneens door Arnold en Clemens gedaan, in samenwerking met de technische dienst van het museum. Het duo vertelt dat het wellicht wel fijn was geweest als ze de vormgeving uit handen hadden gegeven, zodat er iets heel anders was ontstaan. Maar vaak ontbreekt de tijd om met een vormgever lange aanlooptijden te hebben en de juiste keuzes uit al het materiaal te maken. Dus draait het, volgens hen, door hun manier van werken er altijd op uit dat ze het zelf moeten doen.

Eetkamer op Chateau d' Ecrainville | muurpanelen 'Les Folies de la Guerre'. Foto: © Alexis Narodetzky.
Eetkamer op Chateau d' Ecrainville | muurpanelen 'Les Folies de la Guerre'. Foto: © Alexis Narodetzky.

De selectie

Het maken van een selectie uit ruim 40 jaar aan materiaal was ‘heel moeilijk’. Niet alleen de hoeveelheid, maar vooral de verscheidenheid aan werk zorgde ervoor dat een keuze maken ingewikkeld was. Arnold en Clemens koesteren hun werk, vooral het oude, waardoor ze tijdens de voorbereidingen in hun eigen archief van alles tegenkwamen dat ze dolgraag wilden laten zien. Iets wat onmogelijk is omdat de ruimte in het museum daar gewoonweg te klein voor is.

De uiteindelijke selectie kwam tot stand nadat de heren zich verenigd hadden met het idee om ‘álle facetten […]’ van hun werk te laten zien; een ‘[…] écht overzicht, maar zeker niet chronologisch’. Ondanks dat het museum graag de nadruk op de modeactiviteiten van het duo wilde leggen, wilde zij zelf vooral dat alle activiteiten in dezelfde dosis werden gepresenteerd.

Arnold en Clemens zeggen daarover: ‘Wij willen niet alleen vastgepind worden als Modemannen van de Mannenmode, maar ook niet enkel als Napoleonschilders of gordijnstofontwerpers. RAVAGE is een spelend kind dat steeds nieuwe impulsen zoekt om een ongecomplexeerde creativiteit op los te laten’. De tentoonstelling mag hierdoor dan ietwat onduidelijk zijn, het komt wel het meest overeen met de werkelijkheid.

l'Enfant Malade, mixed media op canvas, 2001. Collectie RAVAGE.
l'Enfant Malade, mixed media op canvas, 2001. Collectie RAVAGE.

Het doel

De tentoonstelling heeft geen verder doel dan het tonen van de diversiteit aan werk van RAVAGE. Maar in dat doel schuilt een indirect doel. Dat is niet alleen het inspireren van (jonge) mensen om zonder vrees heel hard aan het werk te gaan, maar bovenal mensen ervan te overtuigen dat ‘[…] geluk het enige doel van een scheppend leven zou moeten zijn […]’ ondanks dat dat het allermoeilijkste is om te verwezenlijken

 Arnold en Clemens hebben er altijd naar gestreefd om alles wat ze doen geen werk te laten worden, waardoor ze er steeds weer zin in hebben om aan de slag te gaan. Hierin doorklinkt het docentschap van de heren. Als er iets is dat zij mee willen geven, dan is het wel dat de uitdrukking ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ de prullenbak in moet. Zelf zijn Arnold en Clemens dan ook nooit alleen voor opdrachten of voor geld aan het werk gegaan en zijn ze net zo blij met de projecten die niet gerealiseerd zijn als met de projecten die dat wel zijn. Volgens het duo is het ‘[…] belangrijker een schilderij te maken, dan het te exposeren’.

RAVAGE. Spelenderwijs | mode, kunst, design
27 mei 2017 t/m 15 oktober 2017 in Museum Arnhem

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie