In 2015 uitte modejournalist Suzy Menkes forse kritiek op musea. Zij hield een pleidooi voor de terugkeer naar modetentoonstellingen gebaseerd op onderzoek naar eigen collecties. In het symposium Fashion in Museums: Past, Present and Future in het Rijksmuseum werd reactie gegeven op haar statement door verschillende internationale sprekers.
Mode staat bekend om zijn blik op de toekomst, maar de inspiratie voor deze toekomst komt meestal uit het verleden. In de tentoonstelling Uit de Mode wordt daarom gereflecteerd op iconische ontwerpen uit de collectie van het Centraal Museum. Één ding wordt hierin duidelijk gemaakt: waar zou de mode zijn zonder de enthousiaste modeconservator?
Modetentoonstellingen rijzen als paddenstoelen uit de grond en modeontwerpers lijken meer dan ooit betrokken te zijn bij de inhoud van modetentoonstellingen. De tijd lijkt rijp voor een nieuwe vorm van museologie, namelijk: the new fashion museology.
Modetentoonstellingen kunnen enorme blockbusters zijn voor musea, denk bijvoorbeeld aan de succesvolle overzichtstentoonstellingen van Christian Dior of Hubert de Givenchy. Maar hoe zit het niet-westerse mode? Waar wordt die gepresenteerd en op welke manier?
De fysieke objecten moeten interessant zijn, het geheel moet een wow-effect geven en de bezoeker moet deel kunnen nemen. Hoe komt een modetentoonstelling tot stand? Aan de hand van Marie Riegels Melchiors concepten van dress museology, fashion museology en new museology ontleedt Judith van Hilten de tentoonstelling Uit de Mode (2017) in het Centraal Museum.
Van 31 maart t/m 27 augustus 2017 is in het MoMu in Antwerpen de tentoonstelling 'Margiela, de Hermès jaren' te zien. In de tentoonstelling worden de ontwerpen van beide modehuizen tegenover elkaar geplaatst met als doel om de (schijnbare) oppositie tussen beiden te verkleinen.
De tentoonstelling Screenwear – Exploring Digital Fashion in het Design Museum Den Bosch biedt een inkijk in de korte geschiedenis van het opkomende fenomeen van digitale mode. Modemuze ging in gesprek met de curatoren: hoe cureer je een tentoonstelling over digitale mode?