lian jin shu (Alchemie)

 

Beeld van porselein uit de serie Cun zai (being/ to be) dat bestaat uit 99 menselijke figuren.

Ruudt Peters heeft zich voor deze serie laten inspireren door het terracottaleger van keizer Qin Shi...

Doorzoek de website met tags
Publieke tags: 
Maker
Ruudt Peters
Objectnummer
C004640
Instelling
CODA Museum
Periode
2013
Credits
Foto: Rob Versluys
Herkomst
2013

Beeld van porselein uit de serie Cun zai (being/ to be) dat bestaat uit 99 menselijke figuren.

Ruudt Peters heeft zich voor deze serie laten inspireren door het terracottaleger van keizer Qin Shi Huangdi (Xi-An, China). 

Nieuwsgierigheid naar de essentie en het mysterie van het menselijk bestaan vormt de basis voor Peters’ werk. Hij verdiept zich in onbekende culturen, filosofieën, religies en materialen. Hij observeert, bestudeert en interpreteert. Op basis van zijn bevindingen vervaardigt hij sieraden en objecten die nimmer een letterlijke vertaling zijn van wat hij ziet, maar een verwezenlijking en verinnerlijking zijn van de eigen gedachten en verbeeldingskracht. Peters vraagt zich daarbij voortdurend af hoe hij zich verhoudt tot religie, filosofie en alchemie. Deze vragen weet hij om te zetten in beeldende kunst met een zeer herkenbare beeldtaal. Peters: “Al mijn sieraden staan in verband met elkaar en komen voort uit een vloeiend proces van gebeurtenissen en uiteenlopende bronnen van inspiratie. Oorzaak en gevolg. Actie-reactie. Vallen en opstaan. Onzekerheid. Ontdekken.

Omdat Peters zich in de jaren zeventig niet kon vinden in het streng dogmatische klimaat van dat moment verruilde hij het sieraad voor beeldhouwen. De gekozen installatievorm waarin Peters zijn werk sinds de jaren negentig toont, is dan ook geen toevallige. In die periode was hij een van de eerste sieraadkunstenaars die het belang van het sieraad gelijkstelde aan de presentatievorm. Op die manier laat Peters de beschouwer het sieraad telkens ervaren in een logische en prikkelende context. Met de veelbesproken en opvallende installatie-presentaties werd de installatievorm niet alleen onderdeel van zijn idiosyncratisch handschrift, maar toont Peters ook aan hoe belangrijk de eigenlijke omgeving en context voor het sieraad als beeldhouwwerk zijn.

 

 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie