In gesprek met: de ontwerpers achter Lola Pagola en Gletcher

1
Lola Pagola, damesslipper, 1989, Centraal Museum Utrecht
20 april 2015
Modeantropoloog

Nog een maand zijn tien ruimtes in het Allard Pierson Museum in Amsterdam ingericht met objecten van ‘verborgen kunstenaars’ uit tien Nederlandse musea. Als één van de tien vaste gasten van De Wereld Draait Door heeft Cécile Narinx (hoofdredacteur van Harpers Bazaar) vrij toegang gekregen tot de mode- en kostuumcollectie van het Centraal Museum in Utrecht.

GILL voor Lawina

Door haar fascinatie voor schoenen kwam ze achter het verborgen Nederlandse schoenenlabel Lola Pagola. Op de onderkant van een klompje met synthetisch gevlochten haar stond: 1989, gebruikt bij modeshow GILL voor Lawina.

Waarom zijn de vier Nederlandse modelabels; Gletcher, Illustrious Imps, Lawina en Lola Pagola, die zich in de jaren '80 verenigden onder de naam GILL, niet (meer) bekend bij het brede publiek? Modemuze sprak met Marijke Bruggink en Marlie Witteveen van Lola Pagola (1985-1998) en Ruud van de Peijl van Gletcher (1985-1992).[1]

Volgens Ruud is de onbekendheid over de vier GILL labels te wijten aan het gegeven dat er in de jaren '80 nog maar op beperkte schaal informatie op internet werd bewaard. Je zal daardoor nu geen relevante informatie vinden wanneer je ‘GILL’ in Google intikt. Stukken van GILL zijn verborgen objecten in museale collecties, het eigen archief van de ontwerpers en de kasten van de fans geworden. Enige informatie over het samenwerkingsverband is te vinden in oude tijdschrift- en krantenartikelen en een publicatie van José Teunissen.[2]

Gletcher, damesensemble bestaande uit jasje en rok, datum onbekend, Centraal Museum Utrecht
Gletcher, damesensemble bestaande uit jasje en rok, datum onbekend, Centraal Museum Utrecht

Internationale samenwerking 

De samenwerking tussen Gletcher, Illustrious Imps, Lawina en Lola Pagola ontstond uit een gedeelde wens om de internationale markt te veroveren. Door de krachten te bundelen stonden de vier labels samen sterk. Op deze manier konden ze kosten besparen op beursstands, fotografen en agenten en subsidies aanvragen. Tevens maakte de samenwerking het voor externe partijen interessanter om met de merken in zee te gaan. Als voorbeeld werden ‘de zes van Antwerpen’ gezien. Een groep Belgische modeontwerpers die in de jaren 80 eveneens internationaal succes boekte bestond uit: Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, Dries van Noten, Dirk van Saene en Marina Yee.

Ondanks het succes dat GILL over de grens had, verkocht de groep niet genoeg om de manier waarop ze zichzelf wilden presenteren te bekostigen. Door de Golfoorlog en bijkomende angst voor een nieuwe oliecrisis kozen banken er begin jaren '90 voor om minder leningen te verstrekken. Daarnaast draaide de Nederlandse regering de subsidiekraan dicht. Dit keer werd er geen kunstsubsidie van het Fonds voor Beeldende Kunsten aan de modeontwerpers toegekend. Het produceren van collecties ging te veel kosten, waardoor de verschillende labels alleen verder gingen.

Lola Pagola, damespumps 'Verenschoen', 1989, Centraal Museum Utrecht
Lola Pagola, damespumps 'Verenschoen', 1989, Centraal Museum Utrecht

Lola Pagola

Van de vier modelabels heeft Lola Pagola het langste succes gehad. Marlie en Marijke besloten na dertien jaar in 1998 een punt achter het merk te zetten. Het werd steeds moeilijker om op een kleinschalige manier te concurreren met grote bedrijven die vele malen meer konden uitgeven aan de marketing en productie. Nu zetten de twee schoenontwerpers hun kennis en ervaring in voor andere bedrijven. Regelmatig wordt er door oude fans nog gevraagd naar specifieke Lola Pagola modellen. Een nieuwe lijn ligt echter niet in het vooruitzicht, daarvoor zou er zich eerst een goede zakelijke partner moeten aanbieden.

Ook Ruud ziet geen herleving van Gletcher in de toekomst voor zich. Het label werd na vijf jaar in 1990 verplicht te stoppen, vanwege het gebrek aan financiering. Juist vanwege hun grote succes had Gletcher meer geld nodig om nieuwe collecties te kunnen blijven maken. Na de opheffing van het merk is Ruud verder gegaan als zelfstandig stylist en fotograaf. Soms kriebelt het weer om een nieuwe mannencollectie te lanceren. Alleen zou hij dat deze keer samen met zijn man, Carlo Wijnands, ontwerpen.

Zowel Marije en Marlie als Ruud vinden het bijzonder en waardevol dat hun ontwerpen zijn opgenomen in museale collecties en tentoongesteld worden. Hoewel je pas ervaart of een schoen of kledingstuk goed ontworpen is als je het draagt, heeft het onsterfelijke karakter van een museumobject zijn charme.

Zie voor meer informatie:

 

[1] Lola Pagola (1985-1998) bestond uit ontwerpers Marijke Bruggink en Marlie Witteveen. Gletcher (1985-1992) bestond uit ontwerpers Ruud van der Peijl, Hans van Kooten, Ingrid van Oeveren en Katinka de Maar. 
[2] Teunissen, José (ed.). Mode in Nederland. Arnhem: 2006.

 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

23 apr 2015

Lola Pagola is na al die jaren nog altijd een groot voorbeeld voor nationale en internationale modestudenten. Maar liefst 181 van hun ontwerpen, waaronder enkele stuks uit de GILL collecties zijn te vinden in de collectie van het Nederlands Leder en Schoenen Museum in Waalwijk. Uiteraard zijn hier ook schoenen te vinden van andere toonaangevende ontwerpers.
Zie deze link: http://www.schoenenmuseum.nl

Reactie