Eerste aankoop van Mathilde Willink

3
Mathilde Willink met luipaard
26 juni 2015
Conservator mode & kostuum Kunstmuseum Den Haag

Het was de eerste aankoop bij Fong-Leng die Mathilde Willink deed: een spectaculaire mantel van goudleer uit 1972. In het archief van Frank Govers (in het Gemeentemuseum Den Haag), die bevriend was met Mathilde Willink, dook deze super seventies foto op: Mathilde Willink, een Fong-Leng mantel van goudleer… én een luipaard!

Fong Leng

Fong-Leng was een gezichtsbepalende ontwerpster voor de jaren ’70 in Nederland. Zij schilderde met stoffen en maakte fantastische en fantasievolle creaties in uitbundige kleuren, vol plissés en bewegende applicaties. Goudleer behoorde tot haar favoriete materialen. Haar meest bijzondere creaties beschouwde zijzelf als kunstwerken. Deze ontwerpen gaf zij namen: Velaszquez, Phoenix, Gateau, allemaal uit 1974.

Creaties ‘Phoenix’ , ‘Rups’ en ‘Velaszquez’ van Fong Leng, 1974/1975 Collectie Gemeentemuseum

Een bijzondere ontmoeting

Nog steeds wordt Fong-Leng in één adem genoemd met de vrouw die haar kleding droeg als een levend kunstwerk: Mathilde Willink, destijds getrouwd met kunstenaar Carel Willink. In haar autobiografie (2003) beschrijft Fong-Leng hoe zij het echtpaar langs zag lopen bij haar nieuwe Studio aan de P.C. Hooftstraat. Dit was toen nog een heel gewone winkelstraat met een groenteman, viswinkel, bakkerij et cetera, heel anders dan ‘de P.C’ van nu. Fong-Leng stond net op een stelling buiten te schilderen, met een helblauwe pruik op haar hoofd:  ‘Goedemiddag’, riep ik vanaf de stelling. ‘Ik ben Fong-Leng’. Het echtpaar Willink groette zuinigjes en wandelde langzaam verder. ‘Zal ik u een uitnodiging sturen voor de opening van m’n winkel?’, riep ik hen na. Willink knikte. Mathilde keek niet op of om.’

Fong Leng, damesjas 1972 - collectie Centraal Museum
Fong Leng, damesjas 1972 - collectie Centraal Museum

Mathilde en Fong Leng

Toch kwam het al snel tot een ontmoeting. Mathilde werd een goede klant, die spectaculaire creaties van Fong-Leng kocht en met verve droeg. Na haar overlijden werd een groot aantal van deze ontwerpen in 1979 geveild. Het Gemeentemuseum Den Haag wist verschillende mantels te verwerven. Bij de goudleren mantel van de foto noteerde onze toenmalige conservator mode & kostuum: ‘deze mantel was de eerste aankoop van Mathilde Willink bij Fong-Leng’. Mathilde droeg de lange mantel in combinatie met een goudleren broekje.

In 1973 kocht Mathilde Willink een spectaculaire ‘Luipaardmantel’ bij Fong-Leng, die zich nu in de collectie van het Amsterdam Museum bevindt. Carel Willink portretteerde Mathilde in de mantel.

Enkellange, gouden jas met luipaarden erop.
Luipaardmantel, Fong Leng, 1973, collectie Amsterdam Museum

Jaren later maakte Fong-Leng hier een variant op voor het Frisia Museum. Des te leuker is deze foto van Mathilde met een écht luipaard. Maar… waar zou deze foto zijn gemaakt? En waar bevindt zich de mantel nu? Wie het weet, mag het zeggen

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

12 nov 2015

Via Lisette de Zoete ontvingen wij een aanvulling van Lucienne Bezem, die meer kon vertellen over de luipaardmantel van Mathilde Willink:
'Lang geleden was ik fotojournalist en werkte voor kranten en tijdschriften. Ik kreeg destijds een opdracht van Viva om een fotoreportage te maken van Mathilde. Ik herinner me dat ze op safari ging en geconfronteerd wilde worden met de (tamme) cheeta van een vrouw die in Rotterdam woonde en het dier daar in een enorm hok in de tuin hield. Er waren daar toen een aantal chique Rotterdamse vrouwen aanwezig en uiteraard ook Mathilde, gekleed in een schitterend Fong Leng gewaad met enorme plateauzolen. Na enige tijd ben ik met Mathilde naar de tuin gegaan waar de chita al los liep. Ik heb goeie foto's kunnen maken. Helaas heb ik die foto's niet meer, het is zo lang geleden en ik werkte toen voor een fotopersbureau wat allang niet meer bestaat.'

27 okt 2019

Was dat in Hilligersberg? Daar woonde een dame met luipaarden, zie URL https://www.echwelrotterdams.nl/jachtluipaarden-in-hillegersberg-2/

27 okt 2019

Mijn eerste kennismaking met Mathilde was in die modereportage in de Viva, ze droeg ringen aan haar wijsvinger, iets wat bijna niemand in die tijd deed, wat een lekker brutale vrouw! Ze zat met een stoffer en blik op de knieen op de grond met een half doorzichtige bloes aan (van Ossie Clark?), wat een lef! Begin jaren '70 inderdaad.

Reactie