Museumcollecties kunnen een inspiratiebron vormen voor modeontwerpers, maar andersom bieden jonge ontwerpers met hun werk ook een interessant perspectief op de modegeschiedenis. Ook tijdens FashionWeek is dit te zien.
Brons was lang geleden zeldzaam, gewild en eindeloos herbruikbaar. Toch kwam een deel van de bronzen sieraden op vreemde plekken terecht. Zomaar los in het landschap, in beekjes, vennen en moerassen.
Vandaag is het 20 jaar geleden dat koningin Máxima en koning Willem-Alexander elkaar het ja-woord gaven. In deze blogpost blikt Trudie Rosa de Carvalho terug op haar verleden met de bijzondere trouwjurk van Máxima.
Deel I - Mode en cultuur uit Afrika dienen al eeuwenlang als inspiratie voor 'Westerse' modeontwerpers. Maar hoe zat het in Nederland? Op welke manier heeft het Afrikaans continent de Nederlandse mode door de eeuwen heen geïnspireerd?
Op 1 juli 1963 werd deze angisa uit de collectie van het Nationaal Museum van Wereldculturen mogelijk gedragen om de afschaffing van de slavernij te vieren en herdenken. Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Maison Amsterdam’ vertellen Ella Broek en Jane Sjeward-Schubert in dit blog meer over dit object en een object uit eigen collectie: hoofddoeken die inhaken op vrijheid, herdenking en overdracht.
Vanaf de jaren '80 besteden overheidsinstellingen en bedrijven steeds meer aandacht aan hun huisstijl. Belangrijke ontwerpers storten zich op bedrijfskleding. Clemens Rameckers van RAVAGE steekt in 1984 de NS in een nieuw jasje.
Tijdens de negentiende en twintigste eeuw speelde fijn handwerk een belangrijke rol in het naaionderwijs, ook coupe en het vervaardigen van kleding-illustraties werden als een belangrijke vaardigheid gezien. Oefeningen werden verzameld in schriften en albums waarvan een aantal te vinden zijn in de collectie van MoMu – Modemuseum Antwerpen.
Hoewel de kleding van Josephine Bonaparte en Hip Hop-legende Tupac Shakur op weinig vlakken overeenkwam, deelden zij allebei een voorliefde voor paisley. Voor Josephine was dit echter een manier om haar elitaire positie aan te geven, terwijl Tupac zich hiermee associeerde met het straatleven in LA.
“Wakanda forever!” werd iconisch als strijdkreet van de Dora Milaje, door het enorme succes van superheldenfilm Black Panther (2018) dat zich afspeelt in het fictieve Afrikaanse koninkrijk Wakanda.
Op dit schilderij is Wytske Abelsma afgebeeld als weesmeisje van het Old Burger Weeshuis te Leeuwarden. In tegenstelling tot andere eigentijdse bronnen, is hier duidelijk te zien welke kleuren het weesmeisjesuniform deze periode heeft, en wat deze kleding voor de draagster heeft kunnen betekenen.
Een bijzondere schenking ontving het Haags Historisch Museum onlangs: kleding en andere persoonlijke voorwerpen van verzetsheld George Maduro. De kleding is bijzonder goed bewaard en geeft een interessant beeld van de herenmode van voor de Tweede Wereldoorlog.
‘Americana’ is een reeks korte informatieve verhalen over de Amerikaanse mode cultuur in Los Angeles. De stand van zaken in de modewereld, modemusea en de subculturen van de stad vormen de rode draad. In het tweede deel van de blogpost ‘Americana’: uniforms en butterflies.
De verzameling onderkleding van Dirk-Jan List is inmiddels zo groot dat hij zichzelf beperkingen op heeft gelegd: silhouetbepalende onderkleding zoals korsetten, hoepelrokken, en als dat te vinden is, onderkleding voor mannen, voeren de boventoon. Ook deelt de verzamelaar zijn collectie en kennis graag, waaronder in dit gesprek met Modemuze.
Met toneel- en dansvoorstelling overgedragen, geruild of speciaal gemaakt: de van oorsprong Surinaamse koto’s in Nederlandse museumcollecties zijn op allerlei manieren verzameld. Maar welke rol spelen ze in deze musea? In dit blog zoomen we in op de rol van de koto in Nederlandse museumcollecties.
Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.
Vis is glibberig, glad en nat, en zo op het eerste gezicht niet geschikt voor toepassing in mode en design. Toch wordt vissenhuid al eeuwen lang en over de hele wereld gebruikt voor kleding, schoenen en accessoires. Geschreven door Marloes Vreugdenhil en Hilde Cammel.
Het opbouwen van een tentoonstelling is nog een hele klus. Na twee jaar onderzoek doen lijkt twee weken op zaal opbouwen weinig. Deze blog neemt je mee tijdens de opbouw van de tentoonstelling Haar in het Centraal Museum en laat zien wat er allemaal achter de schermen gedaan moet worden.