In de serie naar aanleiding van de tentoonstelling Jas aan!/Cover Up! over mantels en jassen in het Rijksmuseum, deze keer aandacht voor de burnous of boernoes.
Na de introductie van sits op de Europese markt zijn de oorspronkelijke lichte, glanzende katoenen stoffen uit India onderhevig geweest aan een eeuwenlange culturele uitwisseling van Europese smaak en Indiase productiemethoden. (Also available in English.)
Als junior textielrestaurator in het Rijksmuseum deelt Marjolein Koek met Modemuze haar onderzoek naar en restauratie van de zogenaamde ‘Toetanchamon’-jurk. Hoe gaat de textielrestaurator te werk en met wat voor dilemma’s krijgt ze te maken?
In de collectie van Modemuseum Hasselt bevindt zich een japon gemaakt van assiut, een stof die is verbonden met uiteenlopende culturele betekenissen en gebruiken die weinig te maken hadden met de oorspronkelijke context waarin assiutstof werd gedragen. Oorspronkelijk vervaardigd in Egypte, kreeg assiut nieuwe betekenis in Europa, en werd hét symbool voor het fantasiebeeld van het ‘westen’ over het ‘oosten’. Ashley Luypaers dook voor Modemuseum Hasselt de geschiedenis in van deze stof.