Givenchy

24 nov 2016
Malou Sumah
Educatiemedewerker mbo-mode

Het modehuis Givenchy vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Een nog jonge Hubert Givenchy besloot begin jaren vijftig een eigen modehuis op te richten. In de schaduw van gevestigde namen als Coco Chanel, Christobal Balenciaga en Elsa Schiaparelli ontwikkelde Givenchy zich tot een couturier met een eigen stempel en frisse blik op de Haute Couture.

Het modehuis Givenchy vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Een nog jonge Hubert besloot begin jaren vijftig een eigen modehuis op te richten. Geleerd van zijn voorgangers en geïnspireerd door verschillende muzes, met een daarvan als zijn lievelings/favoriete muze, is hij uitgegroeid tot een couturier die een eigen stempel heeft achtergelaten in de Haute Couture. Vanaf het begin had hij een jonge verfrissende blik op de Haute Couture en in een tijd waarin de gevestigde namen Coco Chanel, Christobal Balenciaga en Elsa Schiaparelli waren, wist hij een van de grootste couturiers van de twintigste eeuw te worden.

Early life

Hubert de Givenchy werd op 20 februari 1927 geboren bij Beauvais in Picardy, Frankrijk. Hij komt uit een welgestelde familie. Zijn grootvader Jules Badin was directeur van een tapijtweverij en een groot verzamelaar van allerlei objecten. Op driejarige leeftijd stierf de vader van De Givenchy, waardoor hij zijn opvoeding van zijn moeder en grootmoeder (toen weduwe van Jules Badin) kreeg. Hij groeide hierdoor als het ware op in de verzameling van zijn grootvader. Deze is uiteindelijk van groot invloed op De Givenchy geweest. De verzameling bestond uit meubels en kunstobjecten, maar ook uit zorgvuldig gekozen antieke kostuums, stoffen en zeldzaam borduurwerk.

Op zeventien jarige leeftijd vertrok De Givenchy naar Parijs waar hij werd toegelaten op de École des Beaux-Arts. In 1945 begon hij te werken bij de couturier Jacques Fath, dit was zijn eerste werkervaringsplek. Andere werkervaringsplekken volgden, zo heeft hij kennis opgedaan bij de couturiers Robert Piguet, Lucien Lelong en Elsa Schiaparelli. De laatste werd in de jaren dertig bekend door haar bizarre ontwerpen, geïnspireerd op het Surrealisme[1]. Vooral zijn tijd bij Schiaparelli heeft hem beïnvloed. Bij haar kreeg hij de volledige verantwoordelijkheid over haar boetiek. Hierdoor kreeg Givenchy uiteindelijk het zelfvertrouwen om op vijfentwintig jarige leeftijd zijn eigen modehuis op te richten.

The Separates

De eerste collectie die De Givenchy ontwerpt is de collectie ‘The Separates’. Deze collectie is een goed startpunt geweest van zijn carrière. Het was een vooruitstrevende en vernieuwende collectie; dit kwam door twee belangrijke factoren. Ten eerste was er het stofgebruik. Voor zijn eerste collectie gebruikte hij stoffen die in de Haute Couture niet eerder gebruikt werden, dit omdat ze toen als te goedkoop werden ervaren. Zo gebruikte hij overhemdenkatoen, chintz, wol met glas, organza en stro[2]. De ‘Bettina Blouse’ is hier een goed voorbeeld van, deze is gemaakt van overhemdenkatoen. Ten tweede bestond de collectie uit losse kledingstukken die gecombineerd konden worden tot een comfortabele en elegante garderobe[3]. De naam 'The Separates’ betekent dan ook letterlijk: de afzonderlijke. De stukken konden afzonderlijk van elkaar worden gedragen. De Givenchy was hiermee ver zijn tijd vooruit. Het was toen ondenkbaar om losse stijlen met elkaar te combineren in de Haute Couture. Gebruikelijk was namelijk dat de Haute Couture een hele look voor de drager creëert, zoals destijds bij het modehuis Dior.

Inspiratiebronnen

Op het gebied van stofkeuze was De Givenchy vanaf het begin van zijn carrière vernieuwend. Zijn werkwijze was hier dan ook onlosmakend mee verbonden. Stofkeuze is bij De Givenchy altijd erg belangrijk geweest. De stofkeuze is namelijk het startpunt van zijn ontwerp. Eerst maakt hij de keuze in stof, dan pas begint hij met ontwerpen. Door de stof als eerst te selecteren raakt hij geïnspireerd om te ontwerpen. Bij andere ontwerpers gaat dit vaak andersom, dit maakt De Givenchy tevens een bijzondere ontwerper.

Ook was De Givenchy vooruitstrevend in zijn keuzes van materiaal en de combinaties die hij daarin maakte. Dit is al in het begin van zijn carrière te zien in de collectie ‘The Separates’, maar het is ook te zien in zijn latere collecties. Hij maakte combinaties die niet zo vanzelf sprekend waren. Zoals in de koraalkleurige avondjurk uit 1964, deze jurk is een combinatie van raffia en kant bedekt met kralen. Door de combinatie geeft het een bijna plastisch effect. De jurk oogt daarbij ook best zwaar, maar is ongeveer tussen de 3 á 5 kilo. De visie van De Givenchy komt in dit ontwerp goed naar voren. Gracieus, vrouwelijk en glamorous, maar tegelijkertijd gebruiksvriendelijk en fijn om te dragen.
 
Naast zijn opmerkelijke combinaties in materialen, inspireerde ook andere bronnen hem, zoals kunst en alledaagse objecten. Zo raakte hij geïnspireerd door verschillende kunstenaars als Mark Rothko en het glas in lood en kunst uit de zeventiende eeuw. In het begin van zijn carrière heeft hij zelfs een lijn ontworpen die geheel geïnspireerd is op niets minder dan groenten. Jurken met prints van verschillende groentes zijn dan ook terug te vinden in deze collectie. Prints zijn vaak verbonden met ontwerpen van De Givenchy. Bijzondere combinaties van stof, materiaal en prints maakte van hem een groot ontwerper.

Balenciaga

Naast deze vele inspiratiebronnen is De Givenchy een groot bewonderaar van de ontwerper Christobal Balenciaga. Na hun eerste ontmoeting wist De Givenchy zeker dat hij modeontwerper moest worden. Balenciaga bleef gedurende zijn leven van invloed op hem. Zijn modevisie, gekenmerkt door elegantie en simpelheid van pure lijnen en volumes, is terug te vinden in de stijl van De Givenchy. Van hem leerde De Givenchy hoe belangrijk goede porporties voor een ontwerp zijn en dat het benadrukken van de vrouwentaille, zoals destijds in de mode was (de New Look van Dior), deze vaak in de weg stond[4].

Waar het Balenciaga gaat om de porporties, simpelheid van fijne lijnen en volumes, gaat De Givenchy nog een stap verder. Hij leerde van hem de fijne kneepjes en gaf daar vervolgens een eigen draai aan. Een streefpunt van de ontwerpen van De Givenchy is namelijk dat mode ook draagbaar moet zijn, gebruiksvriendelijk. Zijn kleding moet met plezier en gemak gedragen kunnen worden, maar tegelijkertijd vrouwelijk en verfijnd eruit zien.

‘Today as I was working I could feel Balenciaga’s hand on my shoulder. He was saying: Subtract. Make it simple. Make it pure.’ – Hubert de Givenchy (uit vogue on)

Stijliconen

De Givenchy’s talent voor het creëren van uitzonderlijke modecreaties was niet onopgemerkt gebleven. Sterren maar ook royalty’s, zoals Jackie Kennedy en Grace Kelly, droegen zijn kleding maar al te graag. Jackie Kennedy droeg in haar jongere jaren graag Franse mode, waaronder Givenchy. Maar toen haar man werd verkozen tot president en zij zo First Lady werd kreeg zij wel lichte kritiek op haar garderobe. Een First Lady van Amerika behoort namelijk meer Amerikaanse mode te dragen dan Europese. Zij was echter wel dol op de mode van Givenchy en nam dan af en toe de kans om dit te dragen, dit deed ze bijvoorbeeld op staatsbezoeken in Europa.

Naast royalty’s is er een ster die on-losmakend met de naam Givenchy is verbonden. Dit is niemand minder dan Audrey Hepburn. Wie kent haar niet van de beroemde scene uit de film Breakfast at Tiffany’s met haar LBD, kralenketting, grote zonnebril en sigarettenpijpje.

Audrey Hepburn

Vanaf het begin van haar carrière is Audrey al dol op Givenchy. Met het salaris van haar eerste grote rol in de film Roman Holiday uit 1953 kocht ze haar eerste eigen Givenchy. Toen zij voor haar tweede film Sabrina van de regisseur zelf drie kledingstukken uit Parijs mocht uitkiezen, wist Audrey het gelijk. Zij ging voor Givenchy. Dit bleek iets moeilijker dan gedacht. De Givenchy had het namelijk erg druk met de voorbereidingen voor zijn show. Daarnaast had hij nog een klein personeelsteam, die hij niet kwijt kon in mankracht. Uiteindelijk werd er wel een afspraak gemaakt, zodat miss Hepburn langs kon komen om zijn kleding te bekijken. Hubert dacht namelijk dat Katherine Hepburn op bezoek kwam, een grote ster. Roman Holiday was nog niet uitgebracht in Europa, waardoor Audrey voor hem een onbekend persoon was.

Uiteindelijk is alles goed gekomen en is de rest modegeschiedenis.. De kledingstukken uit de film Sabrina zijn iconische jurken die nog steeds inspireren. Sinds hun eerste samenwerking hebben Audrey en De Givenchy een hechte vriendschap opgebouwd en steunden ze elkaar zowel zakelijk als privé. Zowel on-screen als off-screen droeg Audrey graag kleding van Givenchy.

‘His are the only clothes in which I am myself. He is far more than a couturier, he is a creator of personality’.

Audrey heeft dan ook Givenchy gedragen op haar twee bruiloften en tijdens de doop van haar zoontjes. Zijn kleding heeft haar geholpen de momenten waarop zij behoefte had aan extra zelfvertrouwen. De kleding van Givenchy gaf dit aan haar en diende als een soort harnas. De eerste samenwerking heeft geleid een bijzondere vriendschap en velen iconische kostuums die volgden.

Deze ontwerpen zijn momenteel te bewonderen in de modetentoonstelling Hubert de Givenchy – To Audrey With Love in het Gemeentemuseum in Den Haag. Het Gemeentemuseum toont een retrospectief van zijn oeuvre én een eerbetoon aan zijn muze Audrey Hepburn. en toont vooral kledingstukken dat is gedragen door Audrey Hepburn in zowel haar carrière als haar vrije tijd. De tentoonstelling is te bezoeken van 26 november 2016 t/m 26 maart 2017.

Onderzoek

Ben jij voor je opleiding of vanuit je eigen interesse onderzoek aan het doen naar deze couturier?
Via deze link vind je een formulier met mogelijke suggesties voor je onderzoek. Deze is ontwikkeld in samenwerking met het Gemeentemuseum en Modemuze. Voor de opdrachten die gerelateerd zijn aan Modemuze hoef je geen bezoek te brengen aan het museum, maar kan je gewoon achter je laptop of computer aan de slag.

Wil je meer weten over Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn?
Lees dan de volgende boeken:

Madelief Hohé, Hubert de Givenchy – To Audrey with Love, 2016

Cindy De La Hoz, Audrey and Givenchy, A Fashion love affair, 2016

Drusilla Beyfus, Vogue on – Hubert de Givenchy, 2013

Literatuur

Ietse Meij, Haute Couture & Prêt-à-Porter - Mode 1750-2000,  Gemeentemuseum Den Haag, Waanders Uitgevers, 1998

Leontien van Beurden, Mode in de twintigste eeuw, 1988

Valerie Mendes & Amy de la Haye, 20th Century Fashion, 1999
 

 

[1] Haute Couture & Prêt-à-Porter – Mode 1750-2000, p. 102

[2] Mode in de twintigste eeuw, p. 79

[3] Haute Couture & Prêt-à-Porter – Mode 1750-2000, p. 102

[4] Haute Couture & Prêt-à-Porter – Mode 1750-2000, p. 102

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie