Niets is zo gewoon en alledaags als een tas. Toch zijn er maar weinig mensen die stilstaan bij de buitengewoon rijke geschiedenis ervan. De persoonlijke verzamelliefde van Hendrikje Ivo legde de basis voor het huidige Tassenmuseum.
Liefhebbers van kostuumdrama’s zwijmelen graag weg bij de elegante baljaponnen, fonkelende ‘diamanten’ en opgestoken kapsels. Voor kijkers met kostuumhistorische kennis gaat dat wegdromen vaak moeilijker: zij zien vooral rare stoffen, moderne kapsels en te diepe decolletés.
In 1968 komt Koos van den Akker aan in New York. Met 168 dollar op zak en een naaimachine onder zijn arm baant hij zich een weg door de New Yorkse modewereld.
'Toen ik jonger was luisterde ik gewoon naar wat er op de radio te horen was. (...) toen kwam ik bij Oasis uit en dan begint het.' Muziek, kleding, voetbal: het zijn de hoofdthema's die een mod lijken te grijpen. In een verkenning van de modcultuur spreekt Modemuze met een vijftal Nederlandse mods.Wat betekent mod zijn voor hen?
Iemands sekse (gender) is meestal zichtbaar. We zien bijna altijd direct of iemand man of vrouw is. Seksuele identiteit is echter op zich niet zichtbaar. We kunnen niet altijd met zekerheid zeggen of iemand homo of lesbienne is. Beide zijn vandaag de dag belangrijk voor onze persoonlijkheid en vinden hun weg in de mode.
Brons was lang geleden zeldzaam, gewild en eindeloos herbruikbaar. Toch kwam een deel van de bronzen sieraden op vreemde plekken terecht. Zomaar los in het landschap, in beekjes, vennen en moerassen.
In de tentoonstelling the new normal staan de reacties van vijf designers op het (post-)corona-tijdperk centraal. Daaronder zijn ook twee nieuwe ontwerpen van Duran Lantink, die reflecteren op thema’s als duurzaamheid en ethische productie. Deze thema's zijn gedurende de pandemie opnieuw aan het licht gebracht en dagen ons uit om vooruit te blikken: hoe kan het nieuwe normaal er in de mode uitzien?
Positiekleding voor zwangere vrouwen bestond in de 18de eeuw nog niet. Vrouwen moesten daarom regelmatig hun bestaande kleding vermaken om extra ruimte te kunnen geven aan hun groeiende buik. Wie goed kijkt kan soms de sporen daarvan nog in kleding vinden.
Enkele jaren geleden deed Museum Rotterdam onderzoek naar de harde kern Feyenoord-fans en nam gehele outfits van leden op in de collectie. Aan de kleding is niet 1-2-3 te zien van welke club ze fan zijn, maar onderling weten ze dat wel.
Boodschappentasjes, aangespoeld plastic en gesmolten fietslampjes - allemaal nieuwe materialen voor het sieraad. Ideaal - of toch niet? In dit blog reflecteert Saskia van Es op de expo 'ReStart', waar makers verfrissende perspectieven deelden.
Blogger Laura Koop in gesprek met multidisciplinair kunstenaar en ontwerper Inderjeet Sandhu: over duurzaamheid in de fast fashion industrie, over de grens tussen mode en beeldende kunst én over onderbroeken van porselein.
Kleren zijn op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende voorwerpen om honderden jaren in stand te houden. Waarom worden kledingstukken dan toch door musea verzameld?
Fatima Essahsah is een echte bosslady. Naast succesvol ondernemer heeft ze haar eigen sieradenlijn onder de titel Stones Stories. Geïnspireerd door haar roots in Amsterdam en de geuren, kleuren en verhalen uit de Berbercultuur.
Iemands seksuele identiteit is op het eerste gezicht niet zichtbaar. Kleding kan een middel zijn om uiting te geven aan die identeit. In deze blog wordt onderzocht op welke manier Nederlandse homo's kleding gebruiken om hun seksuele identiteit vorm te geven.
De fysieke objecten moeten interessant zijn, het geheel moet een wow-effect geven en de bezoeker moet deel kunnen nemen. Hoe komt een modetentoonstelling tot stand? Aan de hand van Marie Riegels Melchiors concepten van dress museology, fashion museology en new museology ontleedt Judith van Hilten de tentoonstelling Uit de Mode (2017) in het Centraal Museum.
Sinds haar jeugd verzamelt Ludewey de Vrijer al spullen. Waar ze in het begin bijna alles verzamelde wat ze tegenkwam, bestaat haar verzameling nu vooral uit tassen en accessoires vanaf 1900 tot midden jaren vijftig.
De woorden bescherming, bedekken en verbergen krijgen door Covid-19 een nieuwe lading. Jezelf beschermen door jezelf af te schermen is wat we horen bij ‘social distancing’. In dit blog zoomt Sabine Bolk in op de werken van Karim en de thematiek van de expo én zoek ik parallellen in de modegeschiedenis: hoe dagen deze werken ons uit om na te denken over 'het nieuwe normaal’?