Witte quechquémitl van een gaasachtige weefsel

 

Deze quechquémitl is geweven op een heupweefgetouw. Het bestaat uit een gaasachtig weefsel. Dit weefsel is typisch voor de Nahua's uit deze streek. Het bestaat uit randen met ingeweven motieven,...

Doorzoek de website met tags
Objectnummer
RV-4880-415
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
voor 1975
Herkomst
Atla

Deze quechquémitl is geweven op een heupweefgetouw. Het bestaat uit een gaasachtig weefsel. Dit weefsel is typisch voor de Nahua's uit deze streek. Het bestaat uit randen met ingeweven motieven, zeer gestileerd en daardoor niet altijd direct herkenbaar. Voor een verder beschrijving zie nr. 4880-414. Deze quechquémitl is losser geweven en daardoor is het groter. Enkele verschillen in de motieven van de randen: Rand 2 - ruiter en het ook hier weer grotere stukje stof heeft als Rand 3 een geometrische rand, een zigzaglijn met bomen. Rand 4, lama en daarboven een smal gestileerd sierrandje. Huipiles en quechquémitl (voor beide kledingstukken zijn geen goede equivalenten in de Nederlandse taal te vinden) zijn de traditionele kledingstukken bij uitstek van de Indiaanse vrouw in Mexico. De huipil is een in essentie eenvoudig rechthoekig, mouwloos kledingstuk dat de schouders en een deel van de armen bedekt en in de lengte tot op de heupen kan vallen, maar elders tot aan de enkels reikt. Met het dragen ervan worden vele aspecten van het sociale leven tot uiting gebracht. Dat geldt eveneens voor de quechquémitl dat in principe meer een schoudergewaad is. De verschillende huipiles en quechquémitl onderscheiden zich van elkaar naar vorm en toegepaste weef- en versieringstechnieken, evenals de omvang en aard van de decoratieve patronen en motieven - deze elementen hangen veelal samen met de eigen identiteit van de verschillende etnische groepen. Het is interessant te zien dat het verspreidingsgebied van beide kledingstukken in de 20ste eeuw nagenoeg geen overlap kent: als een groep zich kleedt met de huipil, ontbreekt de quechquémitl en omgekeerd. In de precolumbiaanse tijd was dit niet het geval en bestonden beide kledingstukken naast elkaar en werden in sommige gevallen zelfs over elkaar gedragen, zoals uit Mixteekse codices blijkt.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie