Witte quechquémitl met rode band

 

Deze Quechquemitl is in dezelfde stijl gemaakt als nr. 4880-234. De roodgestikte randen langs de naden en de zomen zijn iets breder maar vertonen hetzelfde motief. Ook hier is de blauwe kleuring...

Objectnummer
RV-4880-235
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
voor 1975
Herkomst
Chachahuantla

Deze Quechquemitl is in dezelfde stijl gemaakt als nr. 4880-234. De roodgestikte randen langs de naden en de zomen zijn iets breder maar vertonen hetzelfde motief. Ook hier is de blauwe kleuring te zien. In 1963 maakte Dr. Irmgard Weitlaner de volgende opmerking over de quechquemitl uit Chachahuantla: "ook worden er quechquemitls van wit fabriekskatoen, of van "zijde" met een rode versiering aan de randen en de naden. Een aantal quechquémitls bevatten motieven van bloemen op de punten. We hebben veel quechquémitls gezien die met de 'crochet' techniek zijn vervaardigd (?)." In dit geval is de quechquemitl van twee stukken katoen, en heeft een rand van rood, machinaal stiksel aan hals, onderkant en naad waar de twee stukken aan elkaar gehecht zijn. Het bloemmotief in de punt van de quechquemitl is hier achterwege gelaten. "También usan quechquemitl de manta blanca o de "seda" con decoración roja en las orillas y costuras. Algunos tienen motivos florales en las puntas. Vimos muchos quechquemitl hechos en labor de crochet." Huipiles en quechquémitl (voor beide kledingstukken zijn geen goede equivalenten in de Nederlandse taal te vinden) zijn de traditionele kledingstukken bij uitstek van de Indiaanse vrouw in Mexico. De huipil is een in essentie eenvoudig rechthoekig, mouwloos kledingstuk dat de schouders en een deel van de armen bedekt en in de lengte tot op de heupen kan vallen, maar elders tot aan de enkels reikt. Met het dragen ervan worden vele aspecten van het sociale leven tot uiting gebracht. Dat geldt eveneens voor de quechquémitl dat in principe meer een schoudergewaad is. De verschillende huipiles en quechquémitl onderscheiden zich van elkaar naar vorm en toegepaste weef- en versieringstechnieken, evenals de omvang en aard van de decoratieve patronen en motieven - deze elementen hangen veelal samen met de eigen identiteit van de verschillende etnische groepen. Het is interessant te zien dat het verspreidingsgebied van beide kledingstukken in de 20ste eeuw nagenoeg geen overlap kent: als een groep zich kleedt met de huipil, ontbreekt de quechquémitl en omgekeerd. In de precolumbiaanse tijd was dit niet het geval en bestonden beide kledingstukken naast elkaar en werden in sommige gevallen zelfs over elkaar gedragen, zoals uit Mixteekse codices blijkt.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie