Huipil versierd met dierenmotief

 

De huipil is in een heupweefgetouw met geïndustrialiseerd katoen geweven. Op de huipil zijn figuren met een brokaat van katoen aangebracht. Verder zijn de figuren afgewerkt met borduursels. Wat...

Objectnummer
RV-6093-107
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
voor 1993
Herkomst
San Juan Sacatepéquez

De huipil is in een heupweefgetouw met geïndustrialiseerd katoen geweven. Op de huipil zijn figuren met een brokaat van katoen aangebracht. Verder zijn de figuren afgewerkt met borduursels. Wat betreft de technieken, een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden worden toegevoegd aan de schering en inslag tijdens het weven zelf. Bij een borduursel worden de extra draden toegevoegd na het weven, als het weefsel af is. Verder bestaat de sobrehuipil uit drie stukken geweven textiel die aan elkaar vastgenaaid zijn. Een sobrehuipil wordt alleen door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken. Een sobrehuipil is een huipil die uitsluitend gebruikt wordt tijdens ceremoniële plechtigheden of festiviteiten. De sobrehuipil wordt altijd over de dagelijkse huipil gedragen. In San Juan Sacatepéquez worden drie verschillende soorten sobrehuipiles gebruikt, ieder bedoeld voor een specifiek type ceremonie. Deze huipil wordt gebruikt tijdens de cofradias. Een cofradia is een associatie van katholieken die de verantwoordelijkheid hebben over de ceremoniële plechtigheden rondom een specifieke heilige. Deze huipil heeft een witte achtergrond. In het midden en op schouderhoogte is de huipil versierd met verschillende dierenmotieven in de kleuren paars en rood: het slangmotief, de dubbelkoppige adelaar en vogelmotieven. Het slangmotief wordt geassocieerd met het regenseizoen. De dubbelkoppige adelaar is een belangrijk symbool geweest door de tijd heen voor de Maya's. De betekenis van dit symbool is een samensmelting van twee werelden, aangezien zowel de Europezen als de Maya's dit symbool kenden, maar met een andere betekenis. Het motief is in Europa vooral bekend geworden doordat het als keizerlijk symbool diende voor het Romeinse Rijk. Daarna werd het overgenomen door het Habsburgse Rijk. Via de koning van Spanje ten tijde van de verovering, Karel V, is het motief naar De Nieuwe Wereld overgebracht. Voor de Quiché Maya’s was dit symbool in het verleden de god van het dubbele (ge-)zicht. Één om naar voren te kijken, de ander om achteruit te kijken. De een voor het goede en het ander voor het kwade. Het symbool weerspiegelt het dualistische karakter van de Maya cosmovisie. San Juan Sacatepéquez is een gemeente van het Guatemalteekse departement. De laatste informatie over de hoeveelheid bewoners dateert uit 2007. In dat jaar had San Juan Sacatepéquez een bevolking van 316,000 inwoners, waarvan er 191,004 niet Maya en 124,996 Maya. De Maya's van de gemeente San Juan Sacatepéquez spreken het Oostelijke Cakchiquel. Deze taal behoort tot de Quichean-mamean subtaalfamilie van de Maya taalfamilie. Het dorp San Juan Sacatepéquez werd in het Yampuc gebied opgericht gedurende de prekoloniale periode. Het dorp werd door de Spaanse conquistador Manuel de Salazar in 1525-1526 veroverd, waar hij zijn zetel had geplaatst. De Cakchiquel naam van San Juan Sacatepéquez was Chajomá, die "van de ocote" (los del ocote) betekent. Sacatepéquez is de vertaling van deze naam in Nahuatl, maar de naam Sacatepéquez in de Pipil taal betekent 'heuvel van kruiden' (Sacat: kruid en Tepek: heuvel).

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie