Rode en witte ceintuur met menselijke figuren en geometrische motieven

 

Deze ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw geweven met katoen en fabriekskatoen (synthetisch). De ceintuur is versierd met brokaten. Een brokaat is een decoratieve techniek...

Objectnummer
RV-6098-6
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
2007
Herkomst
Santo Tomás Jalieza

Deze ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw geweven met katoen en fabriekskatoen (synthetisch). De ceintuur is versierd met brokaten. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan het weefsel worden toegevoegd tijdens het weven. Verder is de achtergrondskleur van de ceintuur rood. Deze is versierd met geometrische motieven, menselijke en dierlijke motieven. De ceintuur heeft verschillende functies: het wordt gebruikt als ceintuur om de rok of broek hoog te houden; het biedt ondersteuning aan de spieren tijdens het verrichten van zware werkzaamheden waardoor deze makkelijker uit te voeren zijn; het helpt blessures te voorkomen tijdens het verrichten van inspanningen; het biedt ondersteuning aan de buikspieren tijdens de zwangerschap; tijdens maansverduisteringen beschermen vrouwen hun ongeboren baby door een rode faja te dragen om de buik heen. Men gaat er vanuit dat de maan, tijdens een verduistering, een nadelig effect kan hebben op de groei van de nog ongeboren baby. Met een hazenlip geboren worden wordt in verband gebracht met de negatieve effecten van maansverduisteringen. Deze ceintuur behoort tot het type faja oaxaqueña en is aangekocht in Santo Tomás Jalieza, waar het ook geweven is. De weefsters uit Santo Tomás Jalieza refereren naar deze ceintuur als 'la faja tradicional' (de traditionele ceintuur). Santo Tomás Jalieza beschikt over een dagelijkse handnijverheidsmarkt (Mercado de Artesanías) waar fajas en andere textielen verhandeld worden. Deze ceintuur is gemaakt door Asela Navarro (39 jaar, geboren in Santo Tomás Jalieza), en verkocht in haar marktkraam in de handnijverheidsmarkt. Tegenwoordig worden er in Santo Tomás Jalieza ceinturen gemaakt in allerlei kleuren em met verschillende motieven: de ceintuur is niet gebonden aan een bepaalde kleurencombinatie, alles is mogelijk. Deze traditionele ceintuur illustreert hoe de faja oaxaqueña uit Santo Tomás Jalieza in vroegere periodes er uit zag. Volgens Elizabeth Snoddy Cuellar zijn weefsters uit San Agustín Tlacotepec in het begin van de 20ste eeuw begonnen kopieën van de faja oaxaqueña uit Santo Tomás Jalieza te weven. Vóór die periode was Santo Tomás Jalieza de gemeenschap die voor de vervaardiging van ceintuur voor het kustgebied in de Mixteca Costa zorgde. Handelaren uit Santo Tomás Jalieza en San Agustín Tlacotepec verkochten vervolgens deze producten in de kust. Vervolgens heeft San Agustín Tlacotepec een monopoliepositie over de productie van de ceintuur verkregen, en is de productie voor de kust in Santo Tomás Jalieza ingestort. Tegenwoordig (2007) zijn voornamelijk toeristen geïnteresseerd in de ceinturen van Santo Tomás Jalieza.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie