Door (Indo-)Europeanen gebatikte kokerrok in rood, twee tinten blauw, bruin (rood met blauw) op crème. De badan is overwegend rood, terwijl de kepala blauw is. De doek heeft een zogenoemde kepala...
Door (Indo-)Europeanen gebatikte kokerrok in rood, twee tinten blauw, bruin (rood met blauw) op crème. De badan is overwegend rood, terwijl de kepala blauw is. De doek heeft een zogenoemde kepala dlorong: met een sierlijke diagonaal in het midden, die twee chrysantboeketten scheidt, de ene is ondersteboven afgebeeld, alles op een achtergrond van kleine stippen . De kepala en de onderkant van de badan is afgezet met kashmirachtige motieven, buta, die een beetje lijken op het traditionele lar-motief van de enkele vleugel. De rode badan ('lichaam') heeft bloemranken met grote bloemen en kleine bloemslingers, bulan volgens Veldhuisen, booh volgens Heringa (1996). Chrysanten staan in de Chinese symboliek voor de herfst, en wordt dan ook geassocieerd met die fase in een mensenleven: de middelbare leeftijd (Heringa, 1996). De doek had een katoenen band aan de bovenkant bevestigd en is gemaakt voor gebruik door alle culturele groepen, vandaar de combinatie van verschillende culturele symbolen.
Aanvullingen
Vul deze informatie aan of geef een reactie
Reactie