Werkstijl: function & fashion

 
28 februari 2012
Conservator Kunst en Vormgeving Textielmuseum

Aan de invloed van werkkleding op het modebeeld is niet te ontkomen. De alomtegenwoordige spijkerbroek bijvoorbeeld, veroverde vanuit de mijnen van Californië de straat én de catwalk.

De expositie Werkstijl nam de relatie tussen werkkleding en mode, waarin function fashion wordt, onder handen. Natuurlijk bij Museum Rotterdam, want over deze werkstad wordt gezegd dat de overhemden al met opgerolde mouwen in de winkel liggen. Gastcurator Monique van Heist presenteerde in het Schielandshuis authentieke no-nonsense kleding en de hierop geïnspireerde creaties uit de modewereld.

Van werkvloer naar catwalk

Van Heist is met conservator Sjouk Hoitsma op zoek gegaan naar het moment waarop praktische kloffies de sprong van de werkvloer naar de straat en de catwalk maken. Hiervoor is het duo de collecties van Museum Rotterdam, die van andere musea en verzamelaars ingedoken en rond gaan kijken in de stad en de modewereld. Het resultaat zijn prachtige voorbeelden van oude en nieuwe werkkleding én de hierop geïnspireerde mode.

Over­all van don­ker­blau­we ke­per, uni­form met logo Oran­je­boom, 1970/1980, collectie Museum Rotterdam.
Over­all van don­ker­blau­we ke­per, uni­form met logo Oran­je­boom, 1970/1980, collectie Museum Rotterdam.

Denim-archeologen

Historische werkkleding voor fysieke arbeid is het uitgangspunt van Werkstijl. In rauwe bakken, aan haken en op geschraagde tafels zijn doorleefde kledingstukken te zien. Meer dan honderd jaar oude jeans, teruggevonden door denim-archeologen in verlaten mijnen, werkjasjes van onverwoestbaar manchester stof en overalls in allerlei soorten en maten.

Kleding van Rotterdamse bedrijven en diensten, als Oranjeboom, RDM en Roteb vormen een rode draad. De nieuwe kledinglijn van zorginstelling Aafje is te volgen van ontwerper tot werkvloer. Ook de frivole kant van werkkleding en -accessoires komt aan bod, waarbij de aaibare brommerhelm van de bezorgbeer en een luid loeiende koeienkliko opvallen.

Licht­bruin qua­ran­tai­ne-pak, ROTEB, 1930/1940, collectie Museum Rotterdam.
Licht­bruin qua­ran­tai­ne-pak, ROTEB, 1930/1940, collectie Museum Rotterdam.

Nederlandse en internationale (denim) labels

De modieuze verwanten van deze kloffies komen van internationale namen als Maison Martin Margiela, Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier, Bless en Walter van Beirendonck. Ook werk van nationale ontwerpers, waaronder G+N, Bas Kosters,  Nada van Dalen, Martine Viergever en Van Heist zelf, is te zien. Daarnaast is ruimte voor Nederlandse en internationale denim labels, met onmiskenbare wortels in werkkleding, zoals Denham the Jeanmaker, Blue Blood Brand, Levi's Vintage Collection en Roy Denim.

Persoonlijke gebruikssporen en slijtage

De persoonlijke relatie met werkkleding komt onder andere tot uiting in een door Van Heist speciaal geproduceerde portretserie van Rotterdammers in hun werkomgeving. Ook slijtage in oude werkkleding vertelt een persoonlijk verhaal. Dit fenomeen inspireert ontwerpers, die met kunstmatig doorleefde kleding de toekomstige drager een stukje geschiedenis meegeven. Het museum geeft zeven Rotterdammers een Levi´s Vintage Clothing 501 naar het model uit 1966.  Ze dragen de oer-jeans uit de tijd dat deze in Nederland verkrijgbaar wordt op het werk. De slijtage wordt regelmatig gefotografeerd zodat langzamerhand  typisch Rotterdamse patronen in de denim worden vastgelegd.

 

De tentoonstelling Werkstijl was van 28 februari t/m 30 september 2012  te zien in Museum Rotterdam – Het Schielandshuis.

Bekijk ons speciale Werkstijl-board op Pinterest.

Meer Monique van Heist

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie