Armband, die gedragen wordt bij het candomblé kostuum voor de godheid Oxalá

 

De armband maakt deel uit van een set van in totaal zes ringvormige armbanden - drie voor elke pols - en wordt gedragen bij het kostuum van Iemanjá Ogunté, de strijdlustige verschijningsvorm van...

Objectnummer
TM-6329-2o-2
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
2007-2008
Herkomst
Salvador

De armband maakt deel uit van een set van in totaal zes ringvormige armbanden - drie voor elke pols - en wordt gedragen bij het kostuum van Iemanjá Ogunté, de strijdlustige verschijningsvorm van deze orixa. Een dergelijk kostuum wordt gedragen in de terreiro Ilê Axé Jagun van de priesteres Mâe Nini als het medium in de Afro-Braziliaanse religie candomblé door deze orixa (godheid) wordt bezeten in zijn verschijningsvorm als Oxalá Oxalufon, de oudere en bedachtzame versie van deze orixa. De overige attributen zijn behalve deze armband(en): een blikken kroon, een gordel en pols- en bovenarmbanden eveneens van blik; een halssnoer van witte glaskralen en een ceremoniële staf (paxoro) met blikken hangertjes. Het bijbehorende kostuum bestaat uit: een rok, een broek, blouse, twee zijpanden, een hoofddoek met kralensluier en twee petticoats. In de Afro-Braziliaanse religies umbanda en candomblé is de rooms-katholieke figuur van Jezus Christus geliëerd aan de hoogste orixá (godheid) Oxalá. Hij is de godheid van de hemel, de zon, het vuur. Zijn dag is vrijdag en zijn teken het kruis. Zijn kleur is zuiver wit en onder de aan hem geschonken offergaven vindt men rijstemelk, witte duiven en ook alles wat zoet is, met name bijenhoning (Figge, 1973: 327). Als een medium tijdens een candomblé dienst door hem bezeten raakt kan hij zich in verschillende vormen manifesteren: als Oxalá Oxaguian of als Oxalá Oxalufon. Oxalá Oxaguian is de jonge scheppergod, die tijdens de trance met een schild en een korte dikke staf in zijn handen woeste krijgsdansen uitvoert. Oxalá Oxalufon is de verschijningsvorm van de oudere Oxalá, die geboorte en creativiteit beheerst, vader van alle orixas is en echtgenoot van de orixas Nana Buruku en Iemanjá. Zijn medium danst in een wit kostuum zeer kalm en voorover gebogen als een heel oude man, leunend op zijn staf (paxoro) en beschermd door de andere aanwezige orixas, die hem bedekken met een witte doek (Smith Omari, 1984: 21). Vervaardiging Deze armband, die hoort bij het kostuum van Oxalá, is in opdracht van het Tropenmuseum gekocht op de Sâo Joaquim markt in Salvador.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie