zonder titel serie Sieraad

 

armband (3x), twee lichtgrijze (a, b) en een zwarte (c) Drie armbanden, twee lichtgrijs en een zwart, bestaande uit een massief snoer van latex waarvan de uiteinden aan elkaar gelijmd zijn. Het...

Doorzoek de website met tags
Maker
Hans Appenzeller
Objectnummer
S2013.003
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1973

armband (3x), twee lichtgrijze (a, b) en een zwarte (c) Drie armbanden, twee lichtgrijs en een zwart, bestaande uit een massief snoer van latex waarvan de uiteinden aan elkaar gelijmd zijn. Het sieraad maakt deel uit van de Serie Sieraad, een collectie uit 1973-1974, geïnitieerd door Galerie Sieraad (1969-1975). Deze eerste Nederlandse sieradengalerie wilde betaalbare en in oplage gemaakte sieraden voor jonge mannen en vrouwen op de markt wilde brengen. De galerie werd opgericht door Hans Appenzeller en Lous Martin. Hans Appenzeller (1949) is wel eens de Jan des Bouvrie van de sieraden genoemd, hetgeen uitdrukking geeft aan zijn dubbele talent: dat van onafhankelijk ontwerper en publieksgerichte zakenman. Hij opent na zijn opleiding aan de Rietveld Academie in 1969, samen met Lous Martin, Galerie Sieraad, de eerste Nederlandse sieradengalerie. Hij laat hierin niet alleen eigen werk, maar ook de ontwerpen van veelbelovende collega's zien. Winkels in Amsterdam en New York volgen. Appenzeller is een ontwerper die de schoonheid van zijn sieraden, naast de draagbaarheid ervan, vooropstelt. Hij beschouwt zijn werk niet als kunstobject. Sieraden dienen de decoratie. Zijn goede gevoel voor mode en trends koppelt hij aan steeds variërende collecties, waarin hij steevast de innovatieve toepassing van de eigenschappen van nieuwe materialen opzoekt. Beroemd zijn onder andere zijn Klaparmband en het Puntcollier. Hij werkt, met het oog op een mogelijke zeer betaalbare serieproductie, veelvuldig met niet edelmetalen zoals staal en perpex, maar gebruikt met name vanaf de jaren tachtig ook regelmatig zilver en goud. Ook mijdt hij de edelsteen niet, die door veel van zijn tijdgenoten tot taboe werd verklaard. Zijn stijl is vaak even sober als expressief en gaat uit van mathematische vormen die hij vertaalt naar schijnbaar simpele oplossingen. Soms zijn de sieraden streng, echter nooit dwingend, en af en toe ineens uitbundig. De sluiting vormt bij Appenzeller lange tijd een geïntegreerd onderdeel van zijn ontwerp. Appenzeller ontwerpt naast sieraden ook vazen en schalen in onder andere aluminium en kunststof.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie