zonder titel

 

armband Katoenen strengen die met kleurige draad omwonden zijn vormen het pure en eenvoudige basismateriaal voor een serie armbanden en colliers waarmee Caroline Broadhead rond 1980 een...

Maker
Caroline Broadhead
Objectnummer
S2000.085
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
ca. 1980

armband Katoenen strengen die met kleurige draad omwonden zijn vormen het pure en eenvoudige basismateriaal voor een serie armbanden en colliers waarmee Caroline Broadhead rond 1980 een nadrukkelijk statement maakte in de Britse sieraadvormgeving. Net als bijvoorbeeld Maria Hees en Marga Staartjes dat in Nederland deden, transformeerde zij een ogenschijnlijk poëzie- en 'waarde'-loos materaal tot een geraffineerd en exotisch ornament, dat bij de drager een scherp bewustzijn van lichaamstaal en kleding afdwingt. Deze armband bestaat uit drie aan elkaar geknoopte strengen, waarbij de losse uiteinden voor een even frivool als onstuimig verbindingstuk zorgen. Caroline Broadhead (1950) is een van de meest oorspronkelijke sieraadontwerpers in Groot Brittannië. Haar werk beslaat een zeer persoonlijk artistiek universum waarin het sieraad verbanden aangaat met textiel, body work en installaties. Broadhead studeerde aan de Central School of Art & Design, waar ze zilver en ivoor gebruikte voor haar subtiele ontwerpen. Na haar opleiding start ze met enkele medestudenten een studio in Dryden Street, hartje Londen. Een lange reis naar Afrika doet haar beslissen te gaan lesgeven en een productiebedrijfje, C&N, op te zetten, om zichzelf zo als kunstenaar te vrijwaren van een constante financiële druk. Broadhead laat het ivoor voor wat het is en gaat met kleurrijke katoen en nylon werken. Haar werk is geraffineerd, schijnbaar simpel en geregeld zeer sensueel. Het is vaak even meegaand als onverwoestbaar. De flexibele armbanden en broches kunnen door beweging uit hun vorm gehaald worden, maar buigen even gemakkelijk weer terug naar hun oerstaat. Wat Broadhead zelf haar gebrek aan ambachtelijkheid noemt, uit zich in de vrijheid haar sieraden een bijzondere mix van spontaniteit en beheerstheid te geven. Vanaf 1982 maakt ze vooral kleding, die net als de sieraden, geen vaste vorm heeft maar toch een bepaalde draagvorm afdwingt.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie