zonder titel

 

Oorclips bestaande uit een rechthoekige, een ronde en een bolvormige op een blad gelijkende vorm, die in een metalen zetting met elkaar verbonden zijn. Het geslepen blauwe glas bestaat uit...

Maker
Schiaparelli
Objectnummer
S2003.034
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
ca. 1955

Oorclips bestaande uit een rechthoekige, een ronde en een bolvormige op een blad gelijkende vorm, die in een metalen zetting met elkaar verbonden zijn. Het geslepen blauwe glas bestaat uit zogenaamde fruit basket stones en aurora borealis stones, die bekend staan om hun schitterende schakeringen en lichteffecten. De oorclips zijn afkomstig van het bedrijf van Elsa Schiaparelli, een van de meest gerenommeerde producenten van costume jewelry, een zeer succesvolle combinatie van accessoire en sieraadimitatie. Schiaparelli kwam met zeer diverse en beeldende ontwerpen die in uitstraling niet onderdeden voor echte juwelen. Elsa Schiaparelli (Rome, 1890 - Parijs, 1973), mode- en sieraadontwerpster, vluchtte als jonge vrouw uit Rome om aan een verstandshuwelijk te ontsnappen en vestigde zich na verblijven in Londen en New York in de jaren twintig in Parijs. Met het mode-imperium dat zij hier opbouwde werd zij tot aartsrivaal van Coco Chanel. Onder andere maakte zij naam door in het naoorlogse Parijs de donkere modekleuren te verlevendigen met een collectie in roze. Schokkend roze werd zo haar handelsmerk. Schiaparelli werd sterk beïnvloed door de Parijse kunstwereld waarin zij circuleerde. Met name het surrealisme inspireerde haar. Zij ontwierp zelf sieraden maar trok daarbij naast grote ontwerpers als Jean Schlumberger en Serge Matta onder meer ook de kunstenaars Salvador Dali en Jean Cocteau aan. De collecties waarin circusmotieven, bloemen, bladeren, dieren, hartjes, naar Botticelli verwijzende groentemotieven, maar ook symbolische elementen werden verwerkt, vonden een enthousiast publiek. Schiaparelli had niet alleen gevoel voor vernieuwing en een grote fantasie, ze durfde ook zeer onorthodoxe materialen als hout, keramiek en veren te gebruiken. Synthetische materialen, glas en stenen bleven echter tot haar meest dankbare grondstoffen behoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vertrok Schiaparelli naar New York waar ze een filiaal opende. Haar Franse atelier sloot in 1954. Ze keerde echter uiteindelijk wel terug naar Parijs, de stad waarin ze groot was geworden, om er haar laatste levensjaren door te brengen.

oorclip (2x), bestaande uit een rond, een rechthoekig en een bladvormig stuk geslepen glas in blauwtinten Oorclips bestaande uit een rechthoekige, een ronde en een bolvormige op een blad gelijkende vorm, die in een metalen zetting met elkaar verbonden zijn. Het geslepen blauwe glas bestaat uit zogenaamde fruit basket stones en aurora borealis stones, die bekend staan om hun schitterende schakeringen en lichteffecten. De oorclips zijn afkomstig van het bedrijf van Elsa Schiaparelli, een van de meest gerenommeerde producenten van costume jewelry, een zeer succesvolle combinatie van accessoire en sieraadimitatie. Schiaparelli kwam met zeer diverse en beeldende ontwerpen die in uitstraling niet onderdeden voor echte juwelen. Elsa Schiaparelli (Rome, 1890 - Parijs, 1973), mode- en sieraadontwerpster, vluchtte als jonge vrouw uit Rome om aan een verstandshuwelijk te ontsnappen en vestigde zich na verblijven in Londen en New York in de jaren twintig in Parijs. Met het mode-imperium dat zij hier opbouwde werd zij tot aartsrivaal van Coco Chanel. Onder andere maakte zij naam door in het naoorlogse Parijs de donkere modekleuren te verlevendigen met een collectie in roze. Schokkend roze werd zo haar handelsmerk. Schiaparelli werd sterk beïnvloed door de Parijse kunstwereld waarin zij circuleerde. Met name het surrealisme inspireerde haar. Zij ontwierp zelf sieraden maar trok daarbij naast grote ontwerpers als Jean Schlumberger en Serge Matta onder meer ook de kunstenaars Salvador Dali en Jean Cocteau aan. De collecties waarin circusmotieven, bloemen, bladeren, dieren, hartjes, naar Botticelli verwijzende groentemotieven, maar ook symbolische elementen werden verwerkt, vonden een enthousiast publiek. Schiaparelli had niet alleen gevoel voor vernieuwing en een grote fantasie, ze durfde ook zeer onorthodoxe materialen als hout, keramiek en veren te gebruiken. Synthetische materialen, glas en stenen bleven echter tot haar meest dankbare grondstoffen behoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vertrok Schiaparelli naar New York waar ze een filiaal opende. Haar Franse atelier sloot in 1954. Ze keerde echter uiteindelijk wel terug naar Parijs, de stad waarin ze groot was geworden, om er haar laatste levensjaren door te brengen.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie