zonder titel

 

ring met ovale peridot, in originele verpakking Gouden ring met een kantige vorm waarop een ovale peridot is gesoldeerd. De afgevlakte bovenkant van de ring heeft een ovalen uitsparing waardoor...

Maker
Chris Steenbergen
Objectnummer
S2005.035
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1966

ring met ovale peridot, in originele verpakking Gouden ring met een kantige vorm waarop een ovale peridot is gesoldeerd. De afgevlakte bovenkant van de ring heeft een ovalen uitsparing waardoor het licht door de edelsteen kan vallen. In de afgeplatte zijkanten van de ring zijn twee ronde gaten aangebracht waardoor twee extra lichtkanaaltjes ontstaan. De ring is een voorbeeld van de wijze waarop Chris Steenbergen strakke vormgevingsprincipes wist te combineren met het gebruik van traditionele materialen. Chris Steenbergen (1920-2007) studeerde aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam maar begon pas na zijn opleiding met het ontwerpen van sieraden. Na de Tweede Wereldoorlog vestigde hij zich als zelfstandig edelsmid in Amsterdam. Hij maakte objecten maar legde zich, vaak in opdracht, vooral toe op het ontwerpen van sieraden, die hij met grote technische precisie vervaardigde. In een tijd waarin de materialen schaars waren bouwde hij langzaam maar gestaag aan een eigenzinnig oeuvre. Zijn werk kenmerkt zich door een bijzondere eenvoud waarin zilver en goud, in geometrische vormen gevat, vaak een even ingehouden als krachtige expressie krijgen. In de jaren vijftig vindt hij inspiratie in de beeldhouwkunst van Antoine Pevsner, Henry Moore en Naum Gabo en wendt hij zich af van de conservatieve tradities van zijn metiér. De vormprincipes die aan zijn werk ten grondslag liggen zijn dan constructivistisch. Robuuste geometrisch vormen worden vervolgens meer en meer het uitgangspunt van zijn ontwerpen en verlenen zijn sieraden een opvallende monumentaliteit. Hierdoor worden ze ook aantrekkelijk voor mannelijke sieraaddragers. Met deze ontwerpen was Chris Steenbergen zijn tijd enigszins vooruit. Een jongere generatie sieraadontwerpers zweert eind jaren zestig niet alleen publiekelijk het gangbare sieraad als louter decoratief vrouwelijk ornament af, maar omarmt dan ook de Bauhaus principes en Nieuwe Zakelijkheid. Ze verklaren echter ook het edelmetaal tot taboe. Steenbergen blijft al die tijd trouw aan het zilver en het goud. Hij beschouwt zichzelf niet alleen als een estheet, hij is tegelijkertijd een realist die weet dat de edelmetalen nu eenmaal beter verkopen en gelooft daarbij in een eerlijke moderne toepassing van het zilver en goud.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie