zonder titel

 

half cirkelvormige gouden broche met filigrain en canonsluiting, 5 parels en 1 topaas, verpakt in zuurvrij kartonnen doosje van ICN 11,4 gram Half cirkelvormige gouden broche met filigrain waarin...

Maker
Robert Smit
Objectnummer
S2006.043
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1967

half cirkelvormige gouden broche met filigrain en canonsluiting, 5 parels en 1 topaas, verpakt in zuurvrij kartonnen doosje van ICN 11,4 gram Half cirkelvormige gouden broche met filigrain waarin vijf parels en een topaas zijn verwerkt. De broche heeft verschillende dunne laagjes goud en lijkt op een geabstraheerde waaier. Er zijn evenveel oudheidkundige connotaties als geometrische referenties te ontdekken. De avant-garde sieraden van Rob Smit (Delft, 1941) genieten internationale erkenning vanwege hun gelaagde, vaak persoonlijke symboliek die tevens doet denken aan de abstracte en geometrische vormen van De Stijl en het werk van Piet Mondriaan. Tegelijkertijd behouden zijn ontwerpen een figuratieve kwaliteit. Het is onder meer zijn bewuste keuze voor het werken met goud die hem in de jaren zestig, toen hij terugkwam van zijn studie aan de Staatliche Kunst- und Werkschule in Pforzheim (Duitsland), in conflict bracht met de toenmalige vernieuwers binnen de Nederlandse sieraadvormgeving. Deze verklaarden goud tot taboe en beperkten zich tot een industriële vormgeving die het niet-edelmetaal als basis had. Smit concentreert zich in reactie hierop jarenlang op de beeldende kunst. Hij gaat tekenen en maakt autonoom beeldend werk. In 1985 maakt hij een spectaculaire rentree met een collectie sieraden die hij Ornamentum Humanum noemde. Zijn voorliefde voor goud doet opnieuw een discussie ontstaan binnen de sieradenwereld. Deze toont het grote contrast in opvatting over de rol van het sieraad ten opzichte van zijn drager. Smit streeft naar schoonheid, verbeelding en houdt rekening met de persoonlijkheid van de drager. In Smits werk komen de edelsmid en beeldend kunstenaar samen. Hij combineert het goud vrijelijk met industriële materialen zoals verf, zink, staal, zink en lood. Zijn intuïtie uit zich in verhalend werk met bijzondere namen, waarvan de betekenis vaak meervoudig uitgelegd kan worden.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie