zonder titel

 

Oorsieraad van goudkleurig metaal met clips. Het sieraad heeft drie blaadjes met drie imitatie bloedkoralen. Er bestaan ook een bijbehorende armband en collier. Het ontwerp is een sprekend...

Maker
Elsa Schiaparelli
Objectnummer
S2007.019
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
jaren '50

Oorsieraad van goudkleurig metaal met clips. Het sieraad heeft drie blaadjes met drie imitatie bloedkoralen. Er bestaan ook een bijbehorende armband en collier. Het ontwerp is een sprekend voorbeeld van de bloem- en bladmotieven die in de jaren vijftig een grote rol speelden in de costume jewelry, een zeer succesvolle combinatie van accessoire en sieraadimitatie. Elsa Schiaparelli kwam met zeer diverse en beeldende ontwerpen die in uitstraling niet onderdeden voor echte juwelen. Elsa Schiaparelli (Rome, 1890 - Parijs, 1973), mode- en sieraadontwerpster, vluchtte als jonge vrouw uit Rome om aan een verstandshuwelijk te ontsnappen en vestigde zich na verblijven in Londen en New York in de jaren twintig in Parijs. Met het mode-imperium dat zij hier opbouwde werd zij tot aartsrivaal van Coco Chanel. Onder andere maakte zij naam door in het naoorlogse Parijs de donkere modekleuren te verlevendigen met een collectie in roze. Schokkend roze werd zo haar handelsmerk. Schiaparelli werd sterk beïnvloed door de Parijse kunstwereld waarin zij circuleerde. Met name het surrealisme inspireerde haar. Zij ontwierp zelf sieraden maar trok daarbij naast grote ontwerpers als Jean Schlumberger en Serge Matta onder meer ook de kunstenaars Salvador Dali en Jean Cocteau aan. De collecties waarin circusmotieven, bloemen, bladeren, dieren, hartjes, naar Botticelli verwijzende groentemotieven, maar ook symbolische elementen werden verwerkt, vonden een enthousiast publiek. Schiaparelli had niet alleen gevoel voor vernieuwing en een grote fantasie, ze durfde ook zeer onorthodoxe materialen als hout, keramiek en veren te gebruiken. Synthetische materialen, glas en stenen bleven echter tot haar meest dankbare grondstoffen behoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vertrok Schiaparelli naar New York waar ze een filiaal opende. Haar Franse atelier sloot in 1954. Ze keerde echter uiteindelijk wel terug naar Parijs, de stad waarin ze groot was geworden, om er haar laatste levensjaren door te brengen.

oorsieraad (2x), met clips, goudkleurig metaal, drie blaadjes met drie imitatie bloedkoralen Oorsieraad van goudkleurig metaal met clips. Het sieraad heeft drie blaadjes met drie imitatie bloedkoralen. Er bestaan ook een bijbehorende armband en collier. Het ontwerp is een sprekend voorbeeld van de bloem- en bladmotieven die in de jaren vijftig een grote rol speelden in de costume jewelry, een zeer succesvolle combinatie van accessoire en sieraadimitatie. Elsa Schiaparelli kwam met zeer diverse en beeldende ontwerpen die in uitstraling niet onderdeden voor echte juwelen. Elsa Schiaparelli (Rome, 1890 - Parijs, 1973), mode- en sieraadontwerpster, vluchtte als jonge vrouw uit Rome om aan een verstandshuwelijk te ontsnappen en vestigde zich na verblijven in Londen en New York in de jaren twintig in Parijs. Met het mode-imperium dat zij hier opbouwde werd zij tot aartsrivaal van Coco Chanel. Onder andere maakte zij naam door in het naoorlogse Parijs de donkere modekleuren te verlevendigen met een collectie in roze. Schokkend roze werd zo haar handelsmerk. Schiaparelli werd sterk beïnvloed door de Parijse kunstwereld waarin zij circuleerde. Met name het surrealisme inspireerde haar. Zij ontwierp zelf sieraden maar trok daarbij naast grote ontwerpers als Jean Schlumberger en Serge Matta onder meer ook de kunstenaars Salvador Dali en Jean Cocteau aan. De collecties waarin circusmotieven, bloemen, bladeren, dieren, hartjes, naar Botticelli verwijzende groentemotieven, maar ook symbolische elementen werden verwerkt, vonden een enthousiast publiek. Schiaparelli had niet alleen gevoel voor vernieuwing en een grote fantasie, ze durfde ook zeer onorthodoxe materialen als hout, keramiek en veren te gebruiken. Synthetische materialen, glas en stenen bleven echter tot haar meest dankbare grondstoffen behoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vertrok Schiaparelli naar New York waar ze een filiaal opende. Haar Franse atelier sloot in 1954. Ze keerde echter uiteindelijk wel terug naar Parijs, de stad waarin ze groot was geworden, om er haar laatste levensjaren door te brengen.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie