zonder titel

 

halssieraad, bestaande uit twee in elkaar grijpende delen, met bijbehorende hanger van 14 kristallen, in originele verpakking Zilveren halssieraad, bestaande uit twee halfronde beugels met een...

Maker
Louise Bourgeois
Objectnummer
S2008.023
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
ontwerp ca. 1948, uitvoering 2000

halssieraad, bestaande uit twee in elkaar grijpende delen, met bijbehorende hanger van 14 kristallen, in originele verpakking Zilveren halssieraad, bestaande uit twee halfronde beugels met een rechthoekige doorsnede. De bovenste beugel rust om de hals, de onderste beugel hangt aan de bovenste beugel. De onderste beugel is in het midden voorzien van vijf ronde gaatjes. Beide beugels hebben aan een zijde uiteinden die omgebogen zijn tot sluitende ogen. Deze ogen zijn aan elkaar bevestigd als hengsels aan een emmer. De bovenste beugel is aan de andere zijde omgebogen tot een haak. Daarop rust het recht gebogen uiteinde van de onderste beugel. Het sieraad, dat associaties oproept met boeien, ketens en klemmen, werd eind jaren veertig ontworpen door de Frans-Amerikaanse kunstenaar Louise Bourgeois (Parijs, 1911). Dit object verwijst naar het geweld tegen gevangenen in de Spaanse burgeroorlog (1936-1939), waar Bourgeois persoonlijk getuige van was. Eind jaren negentig werd het sieraad in een oplage van 39 stuks vervaardigd in samenwerking met modeontwerper Helmut Lang. Bourgeois, die in 1938 van Frankrijk naar New York verhuisde, is sinds de jaren veertig bekend als beeldhouwer en installatiekunstenaar. Haar kunst is in eerste instantie een expressie van diepe gevoelens, frustraties en traumatische ervaringen uit haar leven. Gedurende haar hele carrière verwijst ze vooral naar haar jeugd, waarin ze de nasleep van de Eerste Wereldoorlog, de ontwrichting van het gezin en het overlijden van haar moeder meemaakte. Haar werk heeft vaak abstracte, organische vormen die verwijzen naar de menselijke anatomie. In haar werk en daarbuiten toont zij zich kritisch ten opzichte van maatschappelijke verhoudingen. Doordat zij al vroeg de positie van vrouwen in de kunst en de samenleving aan de orde stelde wordt zij gezien als een wegbereider van de feministische kunstgolf in de jaren zestig en zeventig.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie