Zilveren armband voor bovenarm

voor 1985
Dhafar Yarim

Dit type armband werd aan de bovenarm gedragen, en net zoals armbanden aan de onderarm, altijd in paren. Hetzelfde type werd ook in Saoedi-Arabië gedragen (Colyer Ross 1978: 76). Volgens Raunig (1988: 415) droegen ook Ethiopische vrouwen soortgelijke banden. Het zwarte vuil dat is opgehoopt in de laaggelegen decoratieve patronen versterkt het contrast tussen ongedecoreerde en gedecoreerde gedeelten. Vervaardiging Deze gesloten holle armband is gedreven uit zilverplaat. Hij heeft koepelvormige uiteinden die tegen elkaar zijn gesoldeerd. De buitenzijde is ingedeeld in twee horizontale sierbanden omrand en van elkaar gescheiden door parelranden. De sierbanden zijn ingedeeld in verticale vakjes die afwisselend ongedecoreerd of zijn gevuld met eenvoudige geometrische patronen zoals streepjes en lusjes. De binnenzijde en de koepelvormige uiteindes zijn onversierd gelaten. De laatste zijn gedeeltelijk aan het oog onttrokken door een ruitvormig gegoten zilverplaatje versierd met banden van vals granulaat en platte schijfjes.