Zijden schouderdoek met zeewier, bloemen en vogels in blauw

ca. 1900

Schouderdoek met donkerblauw op lichtblauw. De doek is vervaardigd door en bedoeld voor (Indo-)Chinezen (Peranakan). Het motief is volgens verzamelaar Veldhuisen semèn, en bevat een veelvoud aan symbolische motieven als ganggeng, bloemen, en vogels. semèn staat voor 'ontspruiten' of 'groeien'. Het semèn-motief is zo vol symboliek, dat het zowel staat voor vruchtbaarheid als voor het Javaans geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). Ganggeng (zeewier) refereert voor de Javanen naar vruchtbaarheid schenkend water en impliciet naar vrouwen, wiens rol het zorgen voor al wat leeft is, hetgeen wordt uitgedrukt met symbolen als land-, zee- en luchtwezens die zijn omcirkeld (Heringa, 1996). Op een papiertje dat aan de verzamelaar zijn registratie bevestigd is, wordt aangegeven dat de doek een selendang porselen is, verwijzend naar Chinees porcelein. De motieven worden begrensd door een driedubbele rand, waarvan de middelste bloemranken met bloemen bevat. De uiteinden bestaan uit imitatie-franje: sisir, en is getwijnd. Een selendang is een typisch vrouwenkledingstuk en wordt vaak gebruikt voor het dragen van kinderen of voorwerpen. De doek is gemaakt door en voor (Indo-)Chinezen.