Zijden schouderdoek met uitgerekte rechthoek en florale motieven

ca. 1900

Indo-Chinese schouderdoek met uitgerekte rechthoekige modang in het midden, waarbij aan de binnenrand cemukiran zijn gebatikt. Er omheen o.a. ranken en celuki (anjer), alsmede vogels. De modang is bewerkt in tritik-techniek: een uitsparingstechniek waarbij met kleine naaisteken een motief uitgespaard wordt, waarna de draad aangetrokken wordt voor het verfbad. na het verven wordt de draad verwijderd waardoor een motief zichtbaar wordt. Selendangs zijn typische vrouwenkledingstukken en worden gebruikt als omslagdoek maar ook als draagdoek voor dingen en kinderen. Deze doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.