Zijden schouderdoek met schuine banenpatroon

ca. 1900

Langwerpige zijden schouderdoek met smalle diagonale banen (garis miring; in dit geval udan liris, zie McCabe Elliot, 1984; van Roojen, 1998). De randen bevatten driedelige stroken, waarvan de middelste gevuld is met florale motieven, en de buitenste met het banji-motief, het Chinese woord voor swastika, dat naar welvaart refereert (van Roojen, 1998). Selendangs zijn typische kledingstukken voor vrouwen en worden gedragen om de schouders, maar ook gebruikt als draagdoek voor dingen en kinderen. Deze doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.