Zijden schouderdoek met prada, florale motieven en centrale rechthoek

ca. 1900

Een met prada bewerkte (goudblad) Chinese schouderdoek met in het midden een langgerekte rechthoekige vorm met cemukiran. De verzamelaar noemt deze figuur eveneens modang (zie nr. 5663-274). Er omheen staan florale motieven afgebeeld, o.a. ranken en anjers (celuki) en vogels. Gebruikte kleurstoffen zijn zwart en lichtgroen. Selendangs zijn typische vrouwenkledingstukken en worden om de schouders geslagen of gebruikt als draagdoek voor dingen en kinderen. De doek was bestemd voor de Peranakan (Indo-)Chinese markt en voor de export.