Zakdoek met centrale cirkel met bloem

ca. 1900
Semarang (regentschap)

Bijna vierkante rood-witte Chinese zakdoek in algeheel semèn-motief volgens Veldhuisen: vogels, vlinders, bloemranken op cocohan achtergrond (kleine puntjes). Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde. De borders bevatten randen in banji: een swastika-variatie, dat in het Sanskrit dezelfde betekenis heeft als in het Chinees: geluk, een lang leven en welvaart. Banji is een van de oudste Hindoe-Boeddhistische motieven die gebruikt zijn voor batik (van Roojen, 1998). Volgens Heringa werden doeken als deze gebruikt als een ceremoniële zakdoek door bruiden, een idee dat versterkt wordt door de bruidskleur rood. Deze zakdoek was door Peranakan vervaardigd en voor alle culturele groepen bestemd.