Wollen vrouwengordel met tiedye-techniek versiering

TM-2440-1c
voor 1955
Rif (gebergte)

Gordel uit een serie van drie, die verschillende stadia van bewerking tonen. Dit is de derde gordel, tevens eindproduct, waarop na het verven een versiering in tiedye-techniek is aangebracht. Dit type gordel, kurzia, werd vroeger zowel door mannen als door vrouwen in het Rifgebergte gedragen. Met de gordel bonden mannen hun djellaba's om het middel heen. Sinds de jaren vijftig van de twintigste eeuw was het dragen van deze gordel alleen aan vrouwen voorbehouden; ze bonden er een roodwitte gestreepte wikkeldoek van wol of katoen (foeta) mee vast, die vanaf de heupen naar onder het lichaam bedekt. Deze dracht trof men vooral aan in het Rifgebergte (Noord-Marokko). Vervaardiging Deze gordel is van geweven wol in keperbinding met katoenen strepen. De gordel is versierd met dofjesmotieven in afbindingtechniek en strepen in rode, bruine, paarse en oranje tinten. De franjes zijn oranjekleurig. Het hele weef- en verfproces is met de hand uitgevoerd.