Wollen jas van uniform van Gouverneur-Generaal

2

Maker
Gerelateerd: W. (Willem) Rooseboom (1843 - 1920)
TM-4898-1a
1896
West Java

Vervaardigd in het atelier van de firma Polak van Deventer, 1896 of 1897. Het is een installatie-uniform voor een Gouverneur-Generaal, tevens bestemd als galakleding. Vermoedelijk was het bestemd voor Carel Herman Aart van Wijck of voor Willem Rooseboom.

2 jun 2017

Deze jas is gemaakt voor 1919, in dat jaar veranderde de modelvoorschriften voor civiel ambtelijke kleding.Bij dit type jas werd nog een wit vest met gouden knoopjes, een witte pantalon met gouden eikenbladen bies en wit overhemd met strik gedragen het hemd boord mocht naar eigen smaak dubbel of staand zijn.
van het borduurwerk kon men de status af lezen.
laagsten in rang , controleurs hadden slechts een enkele trek( geborduurde bies in goud en zilver canotile) op de manchetten
D.W.

13 jun 2017

Prachtige aanvulling Daan Wieman, hartelijk dank!