Wollen gestreepte draag- en schouderdoek

voor 1987
Bolivia

Draagdoek waarvan de verschillende ingeweven zoö- en antropomorfe motieven verschillende aspecten van de mensen en hun omgeving in de Charazani-regio uitbeelden. Ook geometrische motieven verwijzen naar de natuur. Deze symboliek in de Charazani-weefsels werd beinvloed door beroemde medicijnmannen (Callahuayas) uit deze regio. Hun invloed is weergegeven in het krulmotief, dat als symbool voor vruchtbaarheid wordt gezien maar tevens wordt geassocieerd met de toverkracht van deze callahuayas. De kleuren van de strepen vertegenwoordigen de verschillende niveaus van de landbouwgronden, zoals groen voor de lage vallei, en rood voor de hoger gelegen akkers. Aldus kan men aan de kleuren van de strepen de herkomst van de doek bepalen (Adelson, 1978:38).