Witte mouwen voor bijzondere gelegenheden

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1800 - 1900
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1954-10-18

Witte mouwen gemaakt van wit linnen met mouwen en schouderstukken van 'Wit Amersfoort'. De hals en voorpanden zijn afgewerkt met een wit linnen bandje. Langs de polsen een brede zwarte band met daarboven een dubbele rand hennekoor. De mouwnaad, armsgatnaad en een deel van de schoudernaad is ook versierd met hennekoor. De witte mouwen werden gedragen bij bijzondere gelegenheden. "Witte mouwen van zgn. wit Amersfoort", de mouwen en beleg rondom de mouwen van wit Amersfoort, lijfje van wit linnen, sluiting middenvoor, "zij"naden achter, achterpand langer, de hals en langs de voorpanden afgewerking met wit linnen bandje, langs de polsen een brede zwarte band met daarboven een dubbele rand hennekoor, ook hennekoor over de mouwnaad, armsgatnaad en deel schoudernaad, voor bijzondere gelegenheden. De witte mouwen, gedragen op bijzondere gelegenheden, zijn een variatie op de gewone gestreepte mouwen. Vooral de stof is kenmerkend voor dit kledingstuk, (wit Amersfoort). "Witte mouwen" van dunne wollen stof met ingeweven katoenen streep, worden gedragen door de witte bruid. Witte mouwen van wit molton of wit linnen worden gedragen door ongehuwde, jonge vrouwen op Pinkster III en door de "schone kok" (soort bruidsmeisje) op de bruidsdagen.