Witte feestanorak voor een man

Doorzoek de website met tags
RV-6102-31
1932-1933
Ammassalik- district

Een anorak is een van een capuchon voorziene jas die vooral in het koude seizoen gedragen wordt. Daarnaast bestaan er waterdichte anoraks speciaal voor de kajakvaart. Een anorak heeft in tegenstelling tot een parka geen sluiting en moet over het hoofd worden aangetrokken. Deze anorak is gemaakt van wit katoen. De zakken, het boord, de onderkant van de anorak en de capuchonzijn versierd met dubbele rood en blauw gestikte naden. Deze anoraks worden door praktisch alle jongens en mannen in combinatie met een zwarte broek op feestdagen gedragen. In de winter brengt deze mode met zich mee, dat er veel kou wordt geleden. Tegenwoordig worden dergelijke feest-anoraks alleen nog gedragen op hoogtijdagen, o.a. tijdens de nationale feestdag van Groenland, en maakt thans deel uit van het Groenlandse nationale kostuum voor mannen en jongens. De leden van het Groenlandse parlement zijn veelal in dergelijke witte anorakken (op de televisie) te zien tijdens feestdagen en plechtigheden. Zo'n witte katoenen anorak draagt hiermee tevens de moderne Groenlandse identiteit van de drager uit.