Witte blouse met rode bloemmotieven

RV-4880-136
voor 1975
Huejutla de los Reyes

Deze blouse (blusa in het Spaans) is vervaardigd met wit katoen. De mouwen en de nekopening zijn machinaal bestikt met rode bloemen en randjes van rechte en golvende lijnen. De mouwen bestaan uit drie smalle randjes naast elkaar en daaronder het driekante okstelstukje. Langs de hals loopt een enkele rand, alles versierd met een opeenvolging van stervormige bloemen. Deze wijze van borduren vindt met niet alleen bij deze Nahua's, maar ook bijvoorbeeld bij de Tepehua van Huejutla (zie Cordry, pl. 67). Deze blouse is gekocht op de Zondagsmarkt in Huejutla. De blouse heeft hetzelfde model als nr. 4880-132, maar de uitvoering is anders. Een blouse wordt uitsluitend door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken.