Wikkelrok met vruchtbaarheidsmotieven en vechthanen

ca. 1950
Cirebon (stadsgemeente)

Veelkleurige batik met semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). De badan van de doek bevat naast bloemen en ranken verder grotere motieven: twee rijen van 4 koppels vechtende hanen met daaronder een fantasievogel. Volgens McCabe Elliot was de haan traditioneel een symbool voor kracht en daadkracht. Later werd de haan beschouwd als zinnebeeld voor de opkomst van de Islam. In Cirebon was de haan een veelgebruikt motief in het Moslim vorstenhof (1984). De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager. Kain panjang kepala werden gedragen door vrije vrouwen voor de afschaffing van de slavernij, om zich te onderscheiden van de slaven die sarungs droegen met complete kepala in het midden van de rok. Na de afschaffing van de slavernij in 1860 werden alle sarungs gezien als de minder formele variant van de kain panjang (van Hout, 2001). Deze rok is gemaakt voor alle culturele groepen.