Wikkelrok met vleugelmotieven en andere vruchtbaarheidsymbolen

ca. 1979

Wikkelrok in blauw en oranjebruin op crème achtergrond in semèn-motief gebatikt. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde. Bergen representeren heilige plaatsen van de goden, vleugels zijn een middel om bij het spirituele rijk te komen, terwijl andere dieren de aarde vertegenwoordigen en de slang en zeedieren de onderwereld (MCCabe Elliot, 1984). De lar is een enkele vleugel, terwijl de sawat twee vleugels met er tussen een uitwaaierende staart is. Beide refereren aan Garuda, het mythische dier dat de God Vishnu naar de hemel reed. De garuda is een oud-Javaans koninklijk symbool en was derhalve exclusief voor de vorst en zijn familieleden (McCabe Elliot, 1984; van Roojen, 1998). Tegenwoordig is de garuda deel van het officiële wapen van de Republiek Indonesië (Heringa, 1996). De achtergrond is bedekt in ukel (kleine ranken). De verzamelaar Veldhuisen noemt het motief 'ukel satrya manah': pijlschietende held. De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001). De doek was van recente makelij, doch wel in traditionele stijl, en bestemd voor de Indonesische markt en voor de export.