Wikkelrok met fabeldieren, hanen en bloemen

ca. 1900
Indramayu (regentschap)

Wikkelrok in twee kleuren blauw en wit. Het patroon is volgens de verzamelaar Veldhuisen in algeheel semèn: een bonte verzameling motieven die overvloed en vruchtbaarheid symboliseren. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde, met vogels die verwijzen naar de hemel, (zoog)dieren die de aarde representeren, en zeedieren de onderwereld (McCabe Elliot, 1984). De haan was volgens McCabe Elliot traditioneel een symbool voor (daad)kracht. later werd hij beschouwd als het zinnebeeld voor de opkomst van de Islam (idem). De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001). Dit exemplaar was bedoeld voor alle culturele groepen.