Wikkelrok met boeketten van chrysanten

ca. 1925

Met bloemensierrand omrande wikkelrok in rood, twee kleuren blauw, groen, geel en oranje op crème achtergrondmet afbeeldingen van bloemboeketten. Vier verticale bloemboeketten van onder andere chrysanten staan afgebeeld waar omheen vogels en vlinders vliegen. Bloemboeketten zijn een oorspronkelijk Europees motief, dat sinds de jaren 1920 gebruikt werd door Indo-Chinezen, na hun wettelijke gelijkstelling aan de Europeanen, om zo hun hoge sociale status aan te geven. Daarnaast werden deze nieuwe motieven gecombineerd met traditionele motieven om zo de gemengde herkomst van Peranakan uit te drukken. De afgebeelde vogels zijn zwaluwen, boodschappers van de zomer. In de Chinese symboliek staan de seizoenen voor fases in het menselijke leven, waarbij de zomer dus staat voor een gemiddelde leeftijd. Volgens de verzamelaar zijn gegevens zijn de afgebeelde bloemen chrysanten, bloemen die bloeien in de vroege herfst en dus staan voor middelbare leeftijd (Heringa, 1996). De doek heeft een florale sierrand, die aan de korte zijden is afgezet met een rand kleine naar buiten gerichte driehoekjes (gigi walang, tanden van een krekel, een motief met apotropeïsche eigenschappen, het weert het kwade af en beschermt, Heringa, 1996). Deze doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.