Wikkelrok met bloem- en fabeldierfiguren

ca. 1985

Wikkelrok in groen en crème met een halve kepala aan een uiteinde. De doek is versierd met fabelachtige vogelfiguren en gelijksoortige bloemmotieven in kompasvorm. De tumpal van de kepala bevatten een gestileerde bloemrank, de papan de fabelvogel die terugkomt in de badan ('lichaam') van de batikdoek. De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager. Kain panjang kepala werden door vrije vrouwen gedragen om zich te onderscheiden van slaven die sarungs met een complete kepala in het midden droegen. Derhalve waren deze kledingstukken statussymbolen (van Hout, 2001). Veldhuisen ziet kenmerken in de doek van batiks van Masina. Masina. H. Mohammed Masina en zijn vrouw zijn belangrijk geweest in het doen herleven van de heilige patronen van de vorstenhoven van Cirebon. Hun batikwerk was zo buitengewoon fijn, dat zij als pioniers genoemd worden bij deze heropleving, terwijl eigenlijk een andere familie (Madmil) als eerste enkele van de nobele Cirebon motieven terugbrachten. De Masinas zijn derde generatie batikkers; ze gebruiken traditioneel bruin op crème of gebruinde ondergrond, terwijl Chinees blauw en rood hun werk eveneens karakteriseert. Deze familie is erg belangrijk voor het voortbestaan van fijn Cirebon batik tulis (McCabe Elliot, 1984). Deze batik werd gemaakt door Indonesiërs en was bestemd voor gebruik door alle groepen.