Wikkelrok door L.P.H. met verschillende helften met bloemen, pauwen en grote vlinders

ca. 1960

Wikkelrok pagi sore (ochtend/late middag), met de badan in tweeën verdeeld door een onzichtbare diagonale lijn. De beide badan hebben een andere achtergrondkleur en verschillende, doch symmetrische, motieven in vele kleuren. Door verschillende wikkelwijzen kan de rok op twee manieren gedragen worden. Een heflt heeft een groene achtergrond, met daarop een booh sierrand waaruit bloemen omhoog groeien, wellicht rozen. Er boven vliegen twee keer twee grote vlinders die elkaar het hof maken en zwaluwen. De andere helft is ondersteboven, en heeft eveneens een booh sierrand, met daaruit andere bloemen, chrysanten (?), pauwenparen, en eveneens koppels parende vlinders, alle op een leverkleurige achtergrond. Veldhuisen noemt het motief kupu kupu (vlinder vlinder). De vlinder is het symbool voor huwelijks geluk, terwijl de zwaluw de zomer aankondigt. De pauw staat symbool voor schoonheid en waardigheid, terwijl koppels verwijzen naar huwelijkse trouw (Heringa, 1996). De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor de Chinese markt en de export.