Wikkelrok door Liem Giok Kwie met verschillende helften met bloemboeketten en zwaluwen

Maker
Vervaardiging: Liem Giok Kwie
ca. 1930

Wikkelrok pagi sore (ochtend/late middag), met de badan diagonaal in twee helften verdeeld met elk een andere achtergrondkleur en iets ander patroon. De ene helft heeft een violette achtergrond voor 21/2 keer boeketten bloemen (chrysanten of rozen), met vlinders op de takken en zwaluwen er boven. Ook de andere heflt, maar dan op beige achtergrond en ondersteboven, heeft gelijkende motieven. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (Indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor de Chinese markt en de export.