Wikkeldoek met houtsnijwerkmotieven in rood en geel

Doorzoek de website met tags
voor 2006
Paramaribo

Pangi's worden dagelijks door vrouwen en meisjes gedragen. Nieuwe exemplaren worden bewaard voor feestelijke aangelegenheden. In het binnenland worden kleurrijke doeken ook gedragen bij begrafenissen maar in Paramaribo is dat minder gebruikelijk. In de hoofdstad is er elk jaar wel een pangi-wedstrijd voor de mooiste pangi en tegenwoordig is het ook daar erg in om een pangi te dragen. Als de doeken versleten zijn, worden ze gebruikt als werkkleding. Vervaardiging Wikkeldoek (pangi) vervaardigd door Martha Bonapa, een Ndjuka-vrouw, die in Paramaribo is opgegroeid. Voor de doek is een moderne stof gebruikt en de borduursteek is vrij grof in vergelijking met vroegere fijne borduurwerk.