Wijde wit katoenen onderrok als onderdeel van een vrouwenkostuum

TM-2610-3d
voor 1957
Bahia (deelstaat)

Een wijde katoenen onderrok van gesteven dunne witte katoen. De band in de taille sluit met twee haken en ogen en een witte rits. Tussen de tweede en derde baan zit een kantje waar doorheen een rood lint is geregen. Langs de onderkant zit een brede strook witte kant. In juni 1961 werd op "Anjerdag" ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Prins Bernhard in de grote aula van het KIT een feestavond gehouden. Een belangrijk onderdeel was de modeshow van kostuums uit alle landen die de Prins bezocht had. Het museum verleende zijn medewerking aan deze modeshow en o.a. dit vrouwenkostuum uit Bahia werd uitgeleend aan de dochter van de Braziliaanse consul in Den Haag. Rok en onderrok bleken te lang. Bovendien was het volgens de moeder van het meisje geen mode meer om zulke lange rokken te dragen. Onder het kanten bandje werd een grote oprijg genaaid. De lengte van de onderrok is nu 79cm.