Wijde rok van witte zijde als onderdeel van een vrouwenkostuum

TM-2610-3e
voor 1957
Bahia (deelstaat)

Wijde rok van witte moirézijde die onderdeel vormt van een vrouwenkostuum uit Bahia, Brazilië. Deze rok is gerimpeld of geplooid. De tailleband sluit met een rits en twee haken en ogen. De gehele rok is met witte katoen gevoerd. In juni 1961 werd op "Anjerdag" ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Prins Bernhard in de grote aula van het KIT een feestavond gehouden. Een belangrijk onderdeel was de modeshow van kostuums uit alle landen die de Prins bezocht had. Het museum verleende zijn medewerking aan deze modeshow en o.a. dit vrouwenkostuum uit Bahia werd uitgeleend aan de dochter van de Braziliaanse consul in Den Haag. Rok en onderrok bleken te lang. Bovendien was het volgens de moeder van het meisje geen mode meer om zulke lange rokken te dragen. In de rok van moirézijde werd een oprijg genaaid en op deze naad werd een katoenen kantje genaaid waar doorheen een rood lint geregen werd. Kant en lint werden op de Dappermarkt of bij Novy gekocht. De lengte van de rok is nu 84cm.