Wijde mannenbroek van katoen

Amsterdam

Deze mannenbroek is in eigen atelier (Tropenmuseum) gemaakt voor de tentoonstelling "Marokko, ambacht en handel in de Arabische wereld", Tropenmuseum, Amsterdam, dec. 1969 t/m nov. 1971. Hij werd gedragen door de pop die moest voorstellen de man aan het liggende matten vlechtwerk. In de bovenrand van de broek zit een schuif. Hier doorheen gaat een koord of een elastiek waarmee de taille ingerimpeld kan worden tot de juiste omtrek. De pijpen vallen tot halverwege de kuiten; het kruis valt in plooien tussen de benen. Behalve "seroual Qendrisi" (wijd korte broek), wordt in Marokko dit type broek soms "Seroual 'arabi" genoemd, d.w.z. Arabische broek.