West-Friese hul met afbeelding van een zeilschip

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
020450
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1890 - 1920
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
schenking 1986-06-05

De linnen hul veranderde in West-Friesland in de loop van de negentiende eeuw in een muts van geborduurde tule met kantstrook die licht gesteven en geplooid werd. De geborduurde hul was een halffabricaat dat genaaid op een stuk blauw papier werd geleverd. Dit heette de hullebrief. In West-Friesland maakte een kappennaaister er vervolgens een hul van. Op deze hul staan aan de zijkanten een geborduurd zeilschip en florale motieven. Aan de voorzijde van deze hul loopt een brede strook machinale kant. Bol van stiptule. Langs achternaad smalle geborduurde rand met fijne takjes en bloemetjes. Smal tussenveld. Langs voorrand een breed borduursel met florale motieven en een zeilschip. Voorrand van fijn gaas en brede machinale kant eidigt ca 3cm boven de zoom. Tunnel voor trekbandje is met katoen aangezet. Gesteven en enigszins geplooid. De linnen hul veranderde in West-Friesland in de loop van de negentiende eeuw in een muts van geborduurde tule met kantstrook die licht gesteven en geplooid werd. De geborduurde hul was een halffabricaat dat genaaid op een stuk blauw papier werd geleverd. Dit heette de hullebrief. In West-Friesland maakte een kappennaaister er vervolgens een hul van. Op deze hul staan aan de zijkanten een geborduurd zeilschip en florale motieven. Aan de voorzijde van deze hul loopt een brede strook machinale kant.