Weefsel waaraan men magische kracht toekent

voor 1930
Ciburial

Deze kain simbut, of simbut tulis, waarbij via het batik-procédé met de hand motieven zijn aangebracht, is zeer zeldzaam. Aan dergelijke doeken werden door de lokale bevolking magische en afwerende krachten toebedacht. in West-Java speelden kain simbut een belangrijke rol in ceremonien rondom levenscycli. Ook waren ze onderdeel van de bruidschat (van Hout, 2001:165) Vervaardiging Kain simbut zijn rituele doeken die gemaakt en gebruikt worden in West-Java. Een pasta van plakrijst en suikerwater wordt met de vinger of een bamboestokje op de handgeweven katoenen doek aangebracht. Vervolgens wordt de rode kleurstof in de doek gewreven. Na verwijdering van de verf, verschijnen de uitgespaarde motieven in wit op rode ondergrond.