Wapentapijt van koning Willem III, stadhouder van de Nederlanden, en koningin Mary Stuart II

Maker
Cobus, Jan
NG-519
Rijksmuseum Amsterdam
vierde kwart 17e eeuw
aankoop 1965

Wandtapijt, vermoedelijk naar ontwerp van Daniël Marot, 1689-1694. Op het wandtapijt zijn in het midden de wapens van Engeland, Schotland, Ierland en de leeuw uit het familiewapen van Willem III aangebracht. Daaromheen de tekst ‘Honi soit qui mal y pense’ (Schande over hem die er kwaad van denkt), het devies van de Orde van de Kouseband, de hoogste Engelse ridderorde. Boven de kroon, die gedragen wordt door twee mythologische figuren, het monogram RWMR van de koning en koningin: Rex Willem en Mary Regina. De vermoedelijke ontwerper van het tapijt - Daniël Marot - werkte als hofkunstenaar veel in opdracht van Willem en Mary. Nadat Lodewijk XIV in 1685 het Edict van Nantes had herroepen was Marot zoals vele duizenden andere Franse protestanten naar Nederland gevlucht.

Wapentapijt uit de tijd van de stadhouder-koning omstreeks 1695 Het tapijt is waarschijnlijk ontworpen door de architekt en ontwerper Daniël Marot. Deze uit Frankrijk uitgeweken protestant volgde Willem III naar Engeland. Eén uit een serie geweven in het atelier van Jan Cobus te Brussel. De eenheid van Stuart en Oranje wordt uitgedrukt door de verstrengeling der wapens en andere symbolen.